International Communication
Gazette

http://gaz.sagepub.com/

Blogging Down the Dictator? The Kyrgyz Revolution and Samizdat Websites
Svetlana V. Kulikova and David D. Perlmutter
International Communication Gazette 2007 69: 29
DOI: 10.1177/1748048507072777

The online version of this article can be found at:
http://gaz.sagepub.com/content/69/1/29

Published by:
®SAGE

http://www.sagepublications.com

Additional services and information for International Communication Gazette can be found at:
Email Alerts: http://gaz.sagepub.com/cgi/alerts
Subscriptions: http://gaz.sagepub.com/subscriptions
Reprints: http://www.sagepub.com/journalsReprints.nav
Permissions: http://www.sagepub.com/journalsPermissions.nav

Citations: http://gaz.sagepub.com/content/69/1/29.refs.html

>> Version of Record - Jan 9, 2007

What is This?

Downloaded from gaz.sagepub.com at TEXAS TECH UNIV LIBRARY on September 11, 2013


http://gaz.sagepub.com/
http://gaz.sagepub.com/content/69/1/29
http://www.sagepublications.com
http://gaz.sagepub.com/cgi/alerts
http://gaz.sagepub.com/subscriptions
http://www.sagepub.com/journalsReprints.nav
http://www.sagepub.com/journalsPermissions.nav
http://gaz.sagepub.com/content/69/1/29.refs.html
http://gaz.sagepub.com/content/69/1/29.full.pdf
http://online.sagepub.com/site/sphelp/vorhelp.xhtml
http://gaz.sagepub.com/

The International Communication Gazette

COPYRIGHT © 2007 SAGE PUBLICATIONS

LONDON, THOUSAND OAKS & NEW DELHI 1748-0485 VOL. 69(1): 29-50
DOI: 10.1177/1748048507072777

http://gaz.sagepub.com

BLOGGING DOWN THE DICTATOR?
The Kyrgyz Revolution and Samizdat Websites

Svetlana V. Kulikova and David D. Perlmutter

Abstract / This article evaluates the impact and significance of Akaevu.net, an advocacy blog that
was linked to the recent ‘tulip revolution” in Kyrgyzstan, a former Soviet republic of Central Asia.
The study assesses (1) to what extent do samizdat (that is, unofficial) blogs serve as sources of oppo-
sitional information for citizens of the nation as well as international observers and (2) what
evidence is there of the effects of the samizdat blogs on political events, such as, in this case, the
revolution itself? The authors found that the blog did indeed become a unique and rich source of
information not available from other local sources or the world press. They suggest that samizdat
blogs can serve to incite or sustain democratization in Third World countries, even those undergo-
ing uneven economic development.

Keywords / blog / Internet / Kyrgyzstan / managed democracy / samizdat / "tulip revolution’ /
weblogs

Introduction: People Power or Black Op?

Kyrgyzstan, a small country of 5 million people located in Central Asia, made the
front page of print and web newspapers and the broadcast lead of the world media
on 24 March 2005. On that day, President Askar Akayev, who had ruled the former
Soviet republic for 14 years, fled the country after a series of large public protests,
including one in which demonstrators seized the government building in the capital
of Bishkek. As in many such events, narrative and causality were in the eye of the
beholder. Western media, drawing parallels with democratic turns in the Republic
of Georgia and Ukraine, initially described the events as a ‘tulip revolution’ (refer-
ring to the rare mountain flower held by protestors) enacted via ‘people power’
(Christian Science Monitor, 2005; Herald Sun, 2005; The Houston Chronicle, 2005;
Williams, 2005). Other variations abound. The fall of the Kyrgyz leader was deemed
a ‘garden-variety’ coup (Burkett, 2005; Smith, 2005), a ‘scary democratic rebellion’
(Sullivan, 2005), and even a CIA black-op (Laughland, 2005; Spencer, 2005).
Russian pro-government media labeled the events in Kyrgyzstan a US-backed
coup, a ‘sandpaper revolution’ (Yuferova, 2005), and an unconstitutional ousting
of Askar Akayev, creator of ‘the most liberal regime in Central Asia’ (Leontiey,
2005), while the independent media portrayed the leader’s departure as a case of

Downloaded from gaz.sagepub.com at TEXAS TECH UNIV LIBRARY on September 11, 2013


http://gaz.sagepub.com/

30 THE INTERNATIONAL COMMUNICATION GAZETTE VOL. 69 NO. 1

‘democratic barbarianism against civilized authoritarianism’ (Panfilova et al., 2005).
The media in the neighboring Central Asian republics of Kazakhstan and Uzbek-
istan — ruled by similarly oppressive regimes — either ignored the fall of the strong-
man or condemned it, putting the main emphasis on the night of looting following
the revolution. The message delivered to their populations was: ‘Don't try this here!”
Most of the domestic media in Kyrgyzstan were in a difficult position when report-
ing the events of 24 March, as no one knew whether the president was still in the
country. State-controlled media, confused as to who was in charge, produced un-
reliable and erroneous accounts,’ which forced many people to search for alterna-
tive sources of information, often Internet-based.

The motivations behind the downfall of the self-styled ‘true democrat’ will
probably not become clear for years. Kyrgyzstan, however, faces a number of chal-
lenges to becoming anything approximating a democracy: a weak tradition of free
elections and civil society; a population long reared either in Soviet totalitarianism
or tribal paternalism; regional divisions and unrest; a possible Islamic insurgency that
reflects more frustrations with secular political alternatives than any true turn to
fundamentalism; huge gaps between the super wealthy (often members of a few
families like that of Akayev) and the impoverished masses; and an education system
that reflects the worst of the last days of the Soviet regime.

Perhaps most challenging of all, Kyrgyzstan's mass media, until recently, were
largely controlled by the ruling elite. Anti-government voices could only be heard
or read from two opposition newspapers, Moya Stolitsa-Novosti (MSN) and Res
Publica. It was widely suspected that these tribunes of anti-Akayev sentiment were
allowed to exist so that the strongman could point them out to westerners as
examples of press ‘freedom’. The other avenue of opposition expression — until
the street protests — was the Internet. Those who had web access could obtain
information on Kyrgyzstan from the websites of the opposition newspapers MSN
<www.msn.kg>, Res Publica <www.respublica.kg>, and those of NGOs and political
movements, such as the Coalition of NGOs for Democracy and Civil Society and the
youth movement ‘Birge’, the popular online newspaper Gazeta.kg <www.gazeta.kg>
and the website Kyrgyz.us <www kyrgyz.us>, targeted at Kyrgyzstanies residing
abroad. However, since the controversial parliamentary elections in February 2005
a team of hackers hired by pro-government interests have regularly blocked access
to and hacked into the content of these sites.

Sources such as Gazeta.kg and Kyrgyz.us, in a land where almost all infor-
mation was controlled by the government or its allies, present a sort of virtual
samizdat, the name given, in the Soviet era, to unofficial, self-published opposition
writings. In the 1970s, samizdat was spread via mimeograph machines and brief-
cases. Today, however, oppositional literature is largely an incarnation of the
Internet. The "how’ and ‘why’ and ‘with what effect’ of such a phenomenon is of
great interest. As Barber et al. (1997: 17) argue, the convergence of democracy and
technology is the most important question facing society. We may add that it is also
an applied question: how we as individuals, not students of either the political order
or of new media, can understand what people are actually doing with technology
to push political transformation. The issue is complicated because, as discussed later,

Downloaded from gaz.sagepub.com at TEXAS TECH UNIV LIBRARY on September 11, 2013


http://gaz.sagepub.com/

KULIKOVA AND PERLMUTTER: BLOGGING DOWN THE DICTATOR? 31

repressive governments are generally not unaware of the bloggers: they employ
their own technology (filters, hacking) as well as old-fashioned strong-arm tactics
to silence blogs. China and Iran, for example, are increasingly sophisticated in their
blocking and filtering of objectionable content, with the assistance of western
software providers. Neither nation is averse to censorship methods such as tossing
suspected bloggers or webmasters in jail.

This article attempts to evaluate the impact and significance of Akaevu.net
<www.akaevu.net>,2 an advocacy blog created by the author of Gazeta.kg and
Kyrgyz.us as a temporary solution to deliver information to the people who could
not access the blocked and hacked sites. We try to address the following questions:

1. To what extent do samizdat blogs serve as legitimate sources of oppositional
information for citizens of the nation as well as international observers?

2. What content is available in samizdat blogs that differentiates them from oral,
written or other sources of unofficial information?

3. What content is available in samizdat blogs that differentiates them from what
newsreaders may learn from traditional outsider media, such as international
newspapers or television news?

4. What evidence is there of the effects of the samizdat blogs on political events,
such as, in this case, the revolution itself?

5. To what extent can samizdat blogs serve to incite or sustain democratization in
Third World countries? If so, must the democracy model follow western patterns?

At first glance, the weblog would seem to be the loneliest form of opposition in a
Central Asian republic where computer access and Internet use can be counted in
single digits for a poor rural population (Dimitrova and Beilock, 2005). But in revol-
utions, sheer numbers are not the main guarantor of success or failure. A few
thousand Bolsheviks, for example, were able to seize Russia in 1917, whereas
millions of protestors could not move the Chinese government in 1989. Indeed, in
the Kyrgyzstan case, only about a thousand demonstrators actually took over the
government building and sent the president packing (BBC, 2005).

While no direct link exists between blogs and the fall of the president, in this
article we want to explore the role of the blog in the Kyrgyz opposition and, more
specifically, in covering the revolution itself. We argue that Third World blogs can
be a significant producer, collector, sifter, distributor and exhibitor of information.
In addition, for fast-moving events occurring in a world news economy that increas-
ingly precludes staffing correspondents in ‘out of the way' nations, the blog can
also ‘scoop’ international media.

Can Democracy be Transferred - by Blog?

Here we speculate whether the blog may serve as a training ground or mechanism
in creating alternative communities of opposition. Blogs may be online journals, but
in terms of participative association they are equivalent to the tavern meeting groups
of pre-revolutionary America and the reading clubs and salons of pre-revolutionary

Downloaded from gaz.sagepub.com at TEXAS TECH UNIV LIBRARY on September 11, 2013


http://gaz.sagepub.com/

32 THE INTERNATIONAL COMMUNICATION GAZETTE VOL. 69 NO. 1

France. Those individuals who tend to participate in revolutions, ranging from
students to technicians to intellectuals, not only can communicate with each other
but have access to a vast realm of information outside the official content. In
numbers, the rise of blogs is indeed impressive: there may be as many as 10-50
million blogs (Riley, 2005), with up to 300,000 new ones being created each day
(Johnson, 2005). According to a Pew study, ‘44% of [American] Internet users have
created content for the online world through building or posting to Web sites,
creating blogs, and sharing files' (Lenhart et al., 2004). According to a Wall Street
Journal/Harris poll of 13 April 2005, two-fifths of Americans who are online have
read a political blog, and more than a quarter read them once a month or more.

Blogs like Andrew Sullivan <www.andrewsullivan.com/index.php>, Talking Points
Memo <www.talkingpointsmemo.com>, Instapundit <www.instapundit.com>, Little
greenfootballs <littlegreenfootballs.com/weblog>, Daily Kos <www.dailykos.com>
and Wonkette <www.wonkette.com> have risen to the status of newspapers of
record, both being the subject of mainstream media news stories and driving them
(as in Dan Rather's ‘memogate’). Blogs have also been global news leaders and
innovators. For example, the tsunami/earthquake of December 2004 was followed
by a wake of blogs that allowed people to search for loved ones, post messages
announcing their survival and even see video of the disaster (Barkham, 2004). As
O’Grady notes,

Fourteen years ago, during the first Gulf War, CNN became the primary source for breaking
stories, changing how news was presented and ending the supremacy of traditional networks
such as the BBC and NBC. Now the Asian tsunami looks like it's becoming a similar landmark
for the weblogs . . . and CNN is among the dinosaurs. (O’'Grady, 2005)

Even in nations where they are actively politically repressed, blogs can consti-
tute a political factor. For example, as of spring 2005, there were over 100,000
Iranian blogs (Siamdoust, 2005). Many reflect deep antipathy to the mullah and the
conservative regime. In response, the Iranian government has hacked into, blocked
and filtered many blogs and arrested a number of prominent bloggers. On the other
hand, blogs have been used to call attention to political repression. One arrested
Iranian blogger was released, in part due to a blog-driven protest campaign and
petition (Glaser, 2004). Many international non-governmental organizations have
also tried to raise the profile of the voices of the developing world. Harvard's Global
Voices Project <cyber.law.harvard.edu/globalvoices/> surveys blogs around the world,
from Guillermo <sine-metu.blogspot.com/2005/05/hacking-for-k.html> to The Dumb
North African <www.mindbleed.com> to CongoGirl <www.livejournal.com/users/
congogirl> to Peking Duck <pekingduck.org> to Fist-Full-of-Euros <fistfulofeuros.
net> to, astoundingly, the quasi-blog of deposed Cambodian King Sihanouk <www.
norodomsihanouk.info>.

Other variations of democratic empowerment abound. Ohymynews is a Korean-
based site that permits anyone to post news and commentary; if their work is
popular enough the contributors are paid. Blogs even allow people who live under
regimes that restrict political expression to voice ‘opposition’ commentary via
circuitous channels: metaphor and imagery. The winner of the 2004 International

Downloaded from gaz.sagepub.com at TEXAS TECH UNIV LIBRARY on September 11, 2013


http://gaz.sagepub.com/

KULIKOVA AND PERLMUTTER: BLOGGING DOWN THE DICTATOR? 33

Blog of the Year Award was a Chinese blog <www.18mo.com> published by a man
whose pseudonym in Chinese characters means ‘angry little snake’, which is devoted
to dogs; to wit, the site offers pictures and stories about dogs all over the world.
The Germans who awarded the prize, however, insisted that the ‘dog newspaper’
was a masterpiece of political allegory, an online Animal Farm from a country that
strictly censors Internet content and access. Another Chinese blog, or ‘photolog’
<www.ziboy.com>, seems to comment via pictures alone on the politics of life in
the ‘People’s’ Republic.

What role do blogs such as these play in struggles over democratic transform-
ation? The status of the blog, whatever its origin or purpose as an expression
individuality, is significant. As one writer has noted, ‘The weblog is a malleable and
fluid medium through which individuals can develop an individualized voice that
can reflect facets of their personal style and idiosyncratic intellectual approaches’
(Oravec, 2002: 614). But do ordinary people in developing (or undeveloping)
countries have time for idiosyncratic intellectuality and its expression? Obviously, illit-
erate farmers with hungry mouths to feed are not blogging. As Roger Hurwitz has
argued, ‘The Internet’s diffusion has increased the opportunities for political action
among those who are already the most politically active and informed’ (Hurwitz,
1999: 656). Does this cohort, however, constitute a potential source of oppositional
leadership, and the development of collective associations of democracy-building?
Blogs are for people with something to say to the world and the means to say it
through a new medium. In countries like Kyrgyzstan, only a few thousand people
make up such a ‘guild’ — but that’s enough for a revolution.

Background: ‘Whatsistan?

Kyrgyzstan gained its independence in 1991, as a result of the breakdown of the
Warsaw Pact and the collapse of the Soviet Union. Similar to the other Central and
Eastern European countries and former Soviet republics, Kyrgyzstan declared
democracy as its final goal in development by defining itself as ‘a sovereign, unitary,
democratic republic constructed on the basis of a legal secular state’.? The outcomes
for the various new nations, however, have been quite different. According to a
special Freedom House report on the countries in transition, Nations in Transit
(Freedom House, 2004b), of the 15 former Soviet republics only the three Baltic
states achieved the goal and became members of the European Union, while others
lag considerably behind, either recovering from having shaken off the newer author-
itarian regimes (the Ukraine and Georgia), or sliding even deeper into autocracy
(Russia) if not already there (Belarus, Turkmenistan).

To evaluate the state of freedom in these countries, Freedom House uses a
typology ranging from a consolidated democracy to a consolidated authoritarian
regime (see Figure 1A in the Appendix). Country assessments are based on the state
of political rights and civil liberties during the year assessed. Most of the countries
in transit fall into the big ‘partly free’ zone that encompasses semi-consolidated
democracies, hybrid regimes, and semi-consolidated autocracies, all of which
combine the elements of both democratic and authoritarian forms of governance

Downloaded from gaz.sagepub.com at TEXAS TECH UNIV LIBRARY on September 11, 2013


http://gaz.sagepub.com/

34 THE INTERNATIONAL COMMUNICATION GAZETTE VOL. 69 NO. 1

at varying degrees and levels. The ideal movement is toward a consolidated democ-
racy, which Linz and Stepan (2001: 94-5) define as having attitudinal, behavioral
and constitutional aspects of governance and requiring at least three prerequisites:
(1) stateness, i.e. a strong, confident government resting on the majority’s support
and rule of law; (2) completed democratic transition with fair and contested elec-
tions and efficient and separated executive, judicial and legislative powers; and (3)
culture of democratic governance, wherein the rulers observe the constitution and
rights of individuals and minorities, respect the legislature and tolerate criticism and
pluralism of opinions.

As of January 2005, Kyrgyzstan was still considered to be in transition, even
though the pattern of the last five years showed that the country was sliding toward
a consolidated authoritarian regime, the exact opposite of a consolidated democ-
racy. In 2001, Kyrgyzstan entered the ‘not free’ area (Freedom House, 2001-4) and
remained there until recently. The downgrading in assessment was based on several
important events and processes: (1) the highly controversial 1999 parliamentary
elections, where numerous instances of fraud were reported but never admitted or
recognized by the government; (2) the presidential election of 2000, when Presi-
dent Askar Akayev enabled his running for an unconstitutional third term by having
the Constitutional Court invalidate his first term of 1990-5 because he had been
appointed by the parliament and approved by a national referendum instead of
being elected by a popular vote; (3) the highly manipulated 2003 national referen-
dum that approved constitutional amendments to provide immunity to the presi-
dent and his family and a new parliamentary reform (OSCE, 2003); (4) the high rates
of corruption at all levels of government described in the special Freedom House
(2004a) report Countries at the Crossroads; and (5) the Akayevs’ successful acqui-
sition of most media assets between 1991 and 2004. According to some estimates,
the family owned or controlled up to 80 percent of all media outlets and produc-
tion facilities such as printing houses and distribution services (Kulikova and Ibraeva,
2002: 15-17).

In short, Kyrgyzstan's political leadership adopted the philosophy of managed
democracy. The origin of the term is difficult to trace but is most widely attributed
to General Suharno’s Indonesia. Managed democracy can be described as a regime
with formal democratic institutions such as regular contested elections and other
forms of popular participation like referenda, diverse and private press and
developed civil liberties such as freedom to travel. At the same time, this type of
regime is authoritarian in essence as it allows limited autonomy for democratic insti-
tutions (Pribylovsky, 2005). President Akayev's government embraced the concept
after it was revived by Russia with Putin’s rise to power in the early 2000s.4 Papp
(2005) suggests that Chair of the Effective Politics Foundation Gleb Pavlovsky, the
Kremlin's key political strategist, and Director of the Political Research Institute
Sergei Markov are the main ideologists of the managed democracy in Russia. This
assertion is also supported by the fact that Pavlovsky labeled the March 2005 events
in Kyrgyzstan, which marked the failure of managed democracy, as ‘a grave politi-
cal catastrophe’ that threatened the ‘entire architecture of security in the region’
(Interfax, 2005).

Downloaded from gaz.sagepub.com at TEXAS TECH UNIV LIBRARY on September 11, 2013


http://gaz.sagepub.com/

KULIKOVA AND PERLMUTTER: BLOGGING DOWN THE DICTATOR? 35

The Kyrgyzstan of the later years of Akayev's presidency is a typical example of
this managed democracy model: the elections are regular and contested but manipu-
lated so skillfully that even outside observers cannot confirm fraud; political parties
do exist but have little influence on the actual legislative process because the candi-
dates prefer to run on an individual rather than a party ticket; more than 500 media
outlets are registered with the Ministry of Justice but only about 150-80 operate in
the entire country at any given point of time; there are more than 3000 registered
NGOs, many of which are quasi-NGOs created by pro-government circles to channel
the grant money. At the same time, the citizens are free in their consciousness
(religion), thinking, expression and travel within and outside the country.

According to the democratic theory, such a visible discrepancy between what
is allowed to individual citizens in terms of civil liberties and the abridged political
rights and exercise thereof should inevitably result in a tension between the two
(Dahl, 1971). In an effort to establish balance, the government can either extend
political rights or put more controls on civil liberties. The government of Kyrgyzstan
cherished its image of the most democratic society in Central Asia and could not
afford to curtail civil liberties, which were the only true and tangible remnants of
democracy. However, the worsening economic situation and low popularity of Presi-
dent Akayev have widened the gap. The disparity became even more pronounced
when the government devised an elaborate scheme of maintaining the power
within the family based on the 2003 constitutional amendments that called for a
new one-chamber parliament. The plan included the following:

1. Creating a new broad-based party, Alga, Kyrgyzstan! (‘Go Forward, Kyrgyzstan!’)
that would provide the base for loyal nominees to the 2005 parliament;

2. Electing the new one-chamber parliament in February 2005 that would include
Alga, Kyrgyzstan! members and other people trusted by the family, including the
president’s son, Aidar Akayev, and daughter, Bermet Akayeva, who is also one of
the party leaders;

3. Collecting 300,000 signatures from citizens for the people’s legislative initiative
— a national referendum calling for an extension of President Akayev’'s term until
at least 2008;

4. Conducting the referendum, manipulating its results if necessary; and

5. Prolonging the president’s term of office by parliament’s validation of the refer-
endum.

The plan was followed through only to the second step. When the party Alga,
Kyrgyzstan! was being formed, opposition media reported on the aggressive
methods of recruiting, including bribery and threats to potential constituents. At
the second step, however, this became even more obvious and the numerous
violations of registration of candidates for the parliamentary elections could not be
ignored. Prior to the elections, citizens in the northern region of Naryn and southern
regions of Jalal-Abad and Osh organized protests because the candidates they
wanted to see in the parliament were being refused registration. However, the
government insisted that such refusals were justified.

Downloaded from gaz.sagepub.com at TEXAS TECH UNIV LIBRARY on September 11, 2013


http://gaz.sagepub.com/

36 THE INTERNATIONAL COMMUNICATION GAZETTE VOL. 69 NO. 1

After the first round of elections on 27 February 2005, opposition parties and
organizations such as Interbilim and the Coalition of NGOs reported numerous elec-
toral violations and vote rigging. In several contested constituencies, it was decided
to repeat the elections at the time of run-offs, on 13 March 2005. When the rerun
elections revealed the same fraud and pressure on voters, the people in the most
impoverished areas of the Osh region in the south organized protests and demon-
strations, which after the government’s attempts to suppress them flared up into
popular uprisings and what is referred to as the exercising of the ‘people’s power’,
i.e. the people ousting local state administration and making decisions through
people’s councils and involving more and more citizens in the opposition movement.

By 21 March, the opposition controlled all of the southern regions of Osh and
Jalal-Abad and a substantial part of Naryn in the north, with protests being organ-
ized in other northern regions, with the exception of Bishkek (Kimmage, 2005).
Soon, the demands of the opposition included not only the invalidation of the
parliamentary elections but also the resignation of President Akayev. Organized
groups of people started to move from Osh and Jalal-Abad to Bishkek, and on 23
March Bishkek saw its first large protest. The government used the police force
against the demonstrators and about 500 participants were arrested, including
activists of the Kel-Kel and Birge youth movements, as well as journalists and politi-
cal leaders. The next day, a larger, peaceful demonstration of about 10,000 people
gathered in the central square of Bishkek. It culminated in the takeover of the
government building and President Akayev's fleeing to Moscow. He ultimately
resigned on 4 April 2005, and one of the leaders of the revolution, Kurmanbek
Bakiev, was elected as the new president in the 10 July 2005 elections.

Analyzing the causes of Kyrgyzstan's revolution, Kimmage cites the following:

... [a] widespread perception that the Akayev government was massively corrupt, that the
distribution of whatever economic benefits had accrued to Kyrgyzstan in the post-Soviet
period was grossly inequitable, that the Akayev-led ruling elite was actively manipulating the
mechanisms of democracy in order to prolong its rule, and that the state-controlled media
were distorting the real situation in the country. (Kimmage, 2005)

This is a particularly important development, because one of the most significant
features of managed democracy is control over information. In Russia, it is being
done through the bifurcation between the print and electronic media, i.e. effective
government control over television while allowing for diversity of newspapers and
magazines in terms of both ownership and content (Becker, 2004: 150-2).

In Kyrgyzstan, the president’s family achieved control through ownership of
mainstream media and production facilities. The first cracks appeared when the US
and Norwegian government-sponsored Media Support Center opened a printing
house in November 2003, which began to print opposition newspapers. By March
2004, the Center was printing over 90 papers, about 30 of which were in opposi-
tion to the government. Earlier, such periodicals either did not exist or had been
printed at the state printing house, Uchkun, which could and often did refuse its
printing services under various pretexts (for examples, see Kulikova and lbraeva,
2002). As soon as the independent newspapers could use this new production

Downloaded from gaz.sagepub.com at TEXAS TECH UNIV LIBRARY on September 11, 2013


http://gaz.sagepub.com/

KULIKOVA AND PERLMUTTER: BLOGGING DOWN THE DICTATOR? 37

facility, their circulations shot up, as did their influence. In the aftermath, President
Akayev made a direct connection between the printing house and the coup. The
American media also assessed the printing house and independent newspapers as
instrumental in the revolution (Associated Press, 2005).

While, from late 2003, newspapers were presenting a challenge for the family-
run political regime, the Internet was proving an even greater danger. President
Akayev, as a trained scientist, always pointed out the importance of quality education
and modern information technologies, which resulted in mushrooming universities
and a quickly developing Internet. Indeed, Kyrgyzstan led other Central Asian
republics in the development of the Internet, which lag tremendously behind the
Eastern European countries (Dimitrova and Beilock, 2005: 175-6). According to the
Reporters Without Borders 2004 report ‘Enemies of the Internet’, the number of
Internet users in the other four Central Asian republics varies within 0.5 to 3 percent
of the population, while in Kyrgyzstan it is 10-12 percent (RWB, 2004). One of the
two major Internet service providers in Kyrgyzstan, Asialnfo, reports that the number
of users in 2004 exceeded 500,000, which is consistent with the RWB data. Most
of the users are state and private company employees or students who have Internet
access at work or school,> which explains why the number of visits to popular sites
drops during the weekends.

Despite official statements on the necessity to develop the Internet as a way to
achieve openness and prosperity, the Kyrgyz government did make attempts to
control it, especially during the 2005 parliamentary elections. Understanding that
Internet content cannot be restricted, the government attempted to control access
by blocking or hacking into the opposition sites, first the newspapers Moya Stolitsa-
Novosti <www.msn.kg>, Res Publica <www.respublica.kg>, and the online news-
paper Gazeta.kg <www.gazeta.kg>, all hosted by Asialnfo (Kyrgyzinfo, 2005). The
administrators of Gazeta.kg, the second most popular site in Kyrgyzstan after the
commercial news agency AKI-Press <www.akipress.org>, developed a creative way
of solving the problem: starting the advocacy blog Akaevu.net (Introweb, 2005).

Akaevu.net as an Advocacy Blog
History and Mission

Akaevu.net was created as a temporary stop gap for the blocked sites Gazeta.kg
and Kyrgyz.us. The advocacy character of the blog is indicated in its name (‘Akaevu
net’ in Russian means ‘Down with Akayev’) and explicitly stated in the passionate
and aggressive opening editorial by its author, Ulan Melisbek, a Kyrgyz citizen
currently residing in the US:

As a result of the foul order by the Akayev-Toigonbaev gang, the most popular sites of
Kyrgyzstan, Gazeta.kg and Kyrgyz.us, have been blocked. Access is also blocked to the popular
regional resource Centrasia.ru, which is also covering the events in our country. Our response
to [these] Chamberlains-Akayevs will be the creation of innumerable sites on various servers,
so that they shake up the financial position of Toigonbaev [Akayev's son-in-law]. Hackers are
people who value their time and skills, and sooner or later Toigonbaev will become weary of
paying for blockage of numerous sites.

Downloaded from gaz.sagepub.com at TEXAS TECH UNIV LIBRARY on September 11, 2013


http://gaz.sagepub.com/

38 THE INTERNATIONAL COMMUNICATION GAZETTE VOL. 69 NO. 1

Akaevu.net was registered on the Russian segment of the Internet, on one of
the largest platforms in Russia, with the ‘mail.ru’ domain address. This placement
turned out to be in the blog’s favor for two reasons: (1) the Russian Internet is much
smaller than that of the US or European countries, not content-wise but in terms
of audiences (Gorny, 2003), which allowed the blog to quickly reach one of the
highest positions among political sites in Russian cyberspace; and (2) registered in
Russia, the site was hosted in and administered from the US, which significantly
reduced the opportunity to hack into it.

Akaevu.net started to operate on 23 March, just one day before the revolution,
and from the outset positioned itself as ‘a trumpet of the Kyrgyz revolution’, whose
mission is to provide up-to-the-minute information on the current political situation
in Kyrgyzstan.

Content and Visibility

On its first day the blog carried three stories: advocacy materials generated by the
bloggers and news on protests organized by Kyrgyzstanies in other countries. From
the day of the revolution, the blog reoriented itself to carrying the stories from other
mainstream media and websites, oftentimes just as they had been published or with
a short comment by the bloggers. To understand the nature of the posts and
readers’ comments, a simple content analysis was done for the period 23 March-4
April 2005 (the date of the official announcement of Akayev's resignation). The
number of stories within the selected period shows that they generally declined
from a high of 41 on the day of the revolution, 24 March, to 0 on 4 April, when
the blog announced its mission accomplished (see Figure 1; see also Table 1A with
actual values in the Appendix).

FIGURE 1
Number of Postings and Comments on Akaevu.net by Date

90

80 O Postings
70 H Comments ||

60

50

40

30

20

10

23 24 25 26 27 28 29 30 31 1 2 3 4
March March March March March March March March March April  April  April  April

Downloaded from gaz.sagepub.com at TEXAS TECH UNIV LIBRARY on September 11, 2013


http://gaz.sagepub.com/

KULIKOVA AND PERLMUTTER: BLOGGING DOWN THE DICTATOR? 39

As Figure 1 illustrates, there is no direct correlation between the number of
posts and the number of comments to the posts. In fact, on some dates the total
number of comments was two to three times higher than the number of posts,
while on other dates the reverse was true. The number of comments per post varied
from 0 to 22, with no distinguishable pattern. The only predictable indicator of the
number of comments per post seems to be whether or not the post was focused
on President Akayev or his family. Such posts generally provoked heated discussions
in the comments area. For example, the post of 31 March, which provided an inter-
view with Bermet Akayeva from the Russian newspaper Komsomolskaya Pravda
titled ‘I Left Bishkek in What | Was Wearing — Jeans and Sweater’, had the highest
number of comments (22) for the period analyzed. All of the comments were highly
critical of Akayeva and her attempts to present her father and her family as victims.
Another example was an interview with Akayev himself on the Russian radio station
Ekho Moskvy on 30 March, which provoked one neutral and 11 highly negative
comments.

Most of the stories in the sample are materials from other media and websites.
Some of them appeared within 30 minutes after they had been published by the
original source, which suggests that several bloggers were monitoring the net at the
same time and posted what they could find immediately. The bloggers must have
had direct access to one of Akayev's longest-standing political opponents, Felix Kulov,
who had been in jail before the revolution for five years. On 24 March, when Kulov
was released, Akaevu.net was the only site that carried an exclusive, 30 minutes in
advance announcement of his first appearance on television. This resulted in a higher
visibility of the site, as the announcement was picked up and carried further by other
major domestic and Russian media and websites citing Akaevu.net as source.

Another factor that increased the blog’s visibility on the net was, on 24 March,
an erroneous report of Akayev's resignation attributed to Euronews TV. This one-
line announcement, which literally read ‘Euronews Has Just Reported that Akayev
Resigned’, was picked up by so many sites and online media in Russia and nearby
countries (e.g. news sites Utro.ru, Polit.ru, Sistema.ru, Russian newspaper Novye
Izvestiya, Ukrainian newspaper Tribuna) that Euronews had to officially reject the
information. The story was repeated almost identically on 2 April, however, when
Akayev did indeed resign and Euronews reported on it. This interaction with the
mainstream media is in line with the phenomenon that Fortunati (2005) calls the
‘mediatization of the Internet and internetization of the media’ — mutual sharing of
information between the traditional media and their online versions and other
Internet sites, and popular blogs in particular.

The original source determined the characterization of stories. When placing
the posts, the bloggers categorized and labeled them in four groups:

1. Foreign media covering Kyrgyzstan (e.g. CNN, BBC, Reuters). Most of the stories
in this category are in English or in both English and Russian.

2. Kyrgyz media covering local events and providing local experts’ analysis. The
posts in this category were drawn from both mainstream and oppositional news-
papers, Moya Stolitsa-Novosti and Res Publica in particular, and the major news
agencies, AKI-Press, Kabar and Kyrgyzinfo.

Downloaded from gaz.sagepub.com at TEXAS TECH UNIV LIBRARY on September 11, 2013


http://gaz.sagepub.com/

40 THE INTERNATIONAL COMMUNICATION GAZETTE VOL. 69 NO. 1

3. Russian media carrying stories on the revolution and its implications for Russian
politics and policies in the region. The spectrum of media in this category is
impressive: news agencies ITAR-TASS, Interfax, RIA-Novosti and online Lenta.ru;
newspapers Kommersant, Novaya Gazeta, Komsomolskaya Pravda, Moskovsky
Komsomolets, Rossiyskaya Gazeta, Vremya Novostei; the radio station Ekho
Moskvy; and various news and political analysis sites such as Polit.ru, Utro.ru,
Kreml.ru, Dni.ru, Fergana.ru, Strana.ru, and Gazeta.ru.

4. Proprietary materials — posts generated by the advocacy group itself, mostly
petitions or analysis and alternative interpretations of other media stories.

Clear evidence of the blog’s anti-Akayev stance is that, of all 143 posts in the sample
mentioning Akayev and his family, almost half — 60 — are negative, 66 have a neutral
tone, eight are mixed and only nine are positive. Moreover, the nine posts that tried
to present Akayev positively were either interviews with him and his daughter
Bermet or stories written by their political consultants and Russian or Uzbek politi-
cal analysts who believed Akayev to be democratic. Many of these posts were
accompanied by a sarcastic subhead, such as ‘Akayev Wants to Return Home Clean
and Rosy’ or ‘Akayev is Searching for Scapegoats to Blame’. Most of them also
provoked a high number of comments, between nine and 22, of a highly negative
tone, and sometimes including direct threats.

On 4 April, the only post on the blog was the message that announced the
advocacy goals of the blog fulfilled:

www.akaevu.net has accomplished its mission. Today we can say with certainty that there is
no more place for Akayev in the political life of Kyrgyzstan. We are happy that we were able
to deliver for you the needed, interesting and up to date information at the most difficult
times for all of us. We are glad that we made our contribution into the coverage of events in
Kyrgyzstan during these days. We were carrying out our civic duty. Stay tuned! [Signed]
Kyrgyz.us, Gazeta.kg, Kyrgyzcha.org — team of Akaevu.net.

On 5 April, the blog resumed placement of posts, but their number never reached
the same level. The total number of stories placed between 6 and 15 April is 21,
and on 12-14 April and 16-24 April no new posts were placed in the ‘news’ section,
even though visitors could still participate in the interactive poll and leave comments
on the old posts. On 25 April, the blog address was redirected to Gazeta.kg,
marking the end of the Akaevu.net era in the blogosphere.

Design and Navigation

When the blog appeared, Russian newspaper Kommersant praised its design inno-
vation, which included a big orange banner with the slogan ‘Long Live the Kyrgyz
People that Dethroned the Villain Akayev!’, as well as a large collection of photos
and interactive polls (4 April 2005). The site was indeed easy to navigate, well
organized and provided numerous opportunities for feedback. The home page
carried a selection of key stories starting 23 March 2005. The rest of the stories

Downloaded from gaz.sagepub.com at TEXAS TECH UNIV LIBRARY on September 11, 2013


http://gaz.sagepub.com/

KULIKOVA AND PERLMUTTER: BLOGGING DOWN THE DICTATOR? 41

were catalogued by date and could be accessed through the archive calendar in the
upper right-hand corner of the screen. The blog had a counter of visitors and the
counter of hits for each story. Some stories were complemented with video and
audio materials that could be downloaded.

The following opportunities for feedback and involvement were available to the
site visitors.

Comment on Stories

Each story had a window for comment with the default identification as ‘guest’ and
default subject matter as the story title. This means that those who wanted to
comment needed only to type up their message if they did not wish to disclose their
identity. This feature sparked a debate later on in the blog about whether people
should be allowed to comment without identification because many commentators
abused their anonymity and resorted to rough language and sometimes direct
threats to authors and other commentators. However, no general agreement was
reached on the identity issue among those who participated in this debate.

Comment on the Blog

A separate section for general comments on the blog, titled ‘Testimonials of our
Visitors', was listed in the left-hand bar menu of the home page.

Forum Participation or Observation

The forum had three main sections: ‘News’, ‘Politics’ and ‘Looting’, with several
subcategories in each. The forum did not require those who wanted to leave
comments to register or provide their identity. This option, again, resulted in
numerous anonymous and ‘guest’ comments, which sparked controversy among
forum participants even though it made participation easier and safer.

Voting in the Blog’s Public Opinion Poll

There were a total of four interactive polls: ‘Should Akayev be Impeached or Given
the Status of First President with all Privileges?’, “‘Who Should be the Next President
of the Kyrgyz Republic?’, ‘What Should We Do with the Akayevs?’ and ‘Should
Force be Used to Calm Down Osh and Jalal-Abad?’ Blog visitors could vote and view
the results, with statistics and graphs immediately on the site. The second poll was
the most popular, having collected almost 1000 votes and over 250 comments.

Subscription to the Listserve

This function provided alerts on newly released stories. According to the blog, the
listserve had more than 4000 subscribers.

Downloaded from gaz.sagepub.com at TEXAS TECH UNIV LIBRARY on September 11, 2013


http://gaz.sagepub.com/

42 THE INTERNATIONAL COMMUNICATION GAZETTE VOL. 69 NO. 1

Viewing, Contribution to and Evaluation of Photographs of Events

Images are categorized as under Bishkek, Osh, Looting and Occasional. The gallery
had a meter for the most frequently viewed photographs and a ‘star’ system for
their evaluation.

Email

Email contact was available for contribution of stories, photographs, comments,
signing petitions and providing suggestions. The email address was indicated on the
home page.

Useful Links

Additional information could be sought from the recommended sites of Moya
Stolitsa-Novosti, Res Publica, the political party Ar-Namys, the youth movement Kel-
Kel, Birge's Citizen Campaign, the Youth Movement for Democracy and Kyrgyz.us.

Audiences and Impact

From the rating tables and visit dynamic analysis available through <www.top.
mail.ru> when the blog was active, some patterns could be observed and accurate
assumptions made about the blog audiences. Figure 2 presents the number of visits
and hits during the entire life of the blog.

FIGURE 2
Number of Visits and Hits to Akaevu.net

12,0004
O Visits
10,0007 | Hits
8000
6000
4000 -
- J J J J J J J
IR AT | JJJMMMMM,,
24 March 2005 31 March 2005 7 April 2005 14 April 2005 21 April 2005

Downloaded from gaz.sagepub.com at TEXAS TECH UNIV LIBRARY on September 11, 2013


http://gaz.sagepub.com/

KULIKOVA AND PERLMUTTER: BLOGGING DOWN THE DICTATOR? 43

As the figure shows, the largest number of hits — over 11,500 - fell on the day
of the revolution, when the blog had the largest number of posts. Also, during the
revolution, cell phones experienced transmission problems and many young people
used the Internet to send messages to their friends and to exchange news. They
spontaneously formed three forums that posted the most current information: one
on Diesel, the forum platform of the second biggest Internet provider, Elcat, one
on Akaevu.net and one on the site of the Birge movement. They were used at
various times, and Akaevu.net had the clear advantage of being hosted in the US
when overload occurred and the sites in Kyrgyzstan were not accessible.

The high number of visits and hits on 24-25 March can be explained by several
contributing factors, some of which have been touched upon already: (1) the
novelty of the blog and the news of its appearance on major Russian news sources;
(2) the catchy address of the blog created interest; (3) links to the blog from other
major sites that picked up the Euronews-attributed erroneous story on Akayev’s
resignation and that provided the link or the name of the blog as a reference; (4)
interaction of the blog with the other two forums, Diesel and Birge; (5) absence of
coverage by other outlets of the night of looting, when the only way to find out
what was going on was to follow one of these three forums. The extreme popu-
larity of the blog and demand for its information propelled it to the 31st, 18th and
then 4th place among the most popular political blogs on the Russian Internet on
the first day, first night (the looting) and second day respectively of its existence.

However, after the first two days, the interest in events in Kyrgyzstan decreased
and a significant part of the audience, especially from Russia and other neighbor-
ing countries, stopped visiting the site. The number of visitors dropped continuously
after 5 April, when the news of Akayev’s resignation became universally known.
Some of the visitors may have switched to Gazeta.kg and Kyrgyz.us after the 4 April
‘mission accomplished’” announcement, which explains the slight increase in visits
to Gazeta.kg during the week of 4 April, and on April 25, when the remaining 50
faithful visitors to Akaevu.net were redirected to Gazeta.kg (Figure 3).

Figure 4 demonstrates the geographic dynamic of visits. Only four countries
were selected from the list of geographic locations because they represent the
highest concentration of visitors, while other countries on the list represented a
handful, sometimes only one visitor. Such countries include Great Britain, Kaza-
khstan, Turkey, China, Belgium, Uzbekistan, Tajikistan, Italy, Australia, Ukraine,
Georgia, Iran, Belarus, South Korea, Norway, Spain, Japan and others — 28 in total
(see Table 2A in the Appendix for data from 25 March). Both the spread and the
number of visitors suggest that the site was highly popular among Kyrgyzstanies
living abroad, especially students studying in various schools around the world. This
finding is also consistent with the identification of comments; whenever the
comments were signed, the writer was always either a student or graduate.

The second largest category of people consisted of media professionals, politi-
cal scientists and other experts, who expected to find the most up-to-date infor-
mation from the original source. The dissemination of the exclusive announcement
about Kulov's television interview and the hoax of Akayev's resignation story
attributed to Euronews supports this idea. Finally, there were a number of comments

Downloaded from gaz.sagepub.com at TEXAS TECH UNIV LIBRARY on September 11, 2013


http://gaz.sagepub.com/

44 THE INTERNATIONAL COMMUNICATION GAZETTE VOL. 69 NO. 1

FIGURE 3
Comparison of Visits to Akaevu.net and Gazeta.kg

3500

3000 —e—Akaevu.net
—=—Gazeta.kg

2500
2000
1500
1000

500 -

posted about anti-Akayev stories, in particular suggesting that they were ‘planted’
to disseminate critical comments on the revolution, the looting, Kyrgyzstan without
Akayev and other issues. The nature and style of these comments suggest that they
were the work of a large group of people rather than one or two activists.

FIGURE 4
Visits to Akaevu.net by Country

900
8004 A e +- USA
‘ .
700 - Kyrg.yzstan
—&— Russia
600 i - German

Downloaded from gaz.sagepub.com at TEXAS TECH UNIV LIBRARY on September 11, 2013


http://gaz.sagepub.com/

KULIKOVA AND PERLMUTTER: BLOGGING DOWN THE DICTATOR? 45

The bilingual design of the blog also allows some inferences to be drawn on
the make-up of the audience. The total number of posts in English (52) and the
total number of comments to them (27) is significantly lower than for the stories in
Russian, suggesting that the blog attracted mainly a Russian-speaking audience.
This assumption is also supported by the fact that the highest number of hits for a
story in English is 167 compared to 483 in the Russian-language sample as well as
by several irritated comments to the English posts asking why they were in English,
as well as the fact that most of the comments to English posts are in Russian.

Along with the obvious measurements of visits, hits and comments as well as
geographic locations of the visitors, the blog’s impact can be evaluated using the
following indicators:

Cross-Referencing among Blogs of a Similar Theme

Several stories from Akaevu.net were placed on other blogs relating to Central Asia,
such as Registan.net and the blog by Ben Paarman, Thinking-East<www.thinking-
east.net/>.

References and Stories in the Internet-Based Media

A Rambler.ru search on 29 April 2005 yielded 18 stories in which Akaevu.net was
presented as a new blog, ‘the trumpet of the Kyrgyz revolution’, by online news-
papers and news agencies in Russia and Ukraine.

Advertising and Exchange of Banners with Other Information Resources

During the process of this research, the Akaevu.net banner was spotted on 11 major
Kyrgyz media and NGO sites.

Mention in Traditional Print Media

Orlova (2005) of Moya Stolitsa-Novosti referred to Akaevu.net in the context of
Internet discussions about the Kyrgyz revolution.

Regular Contributors

Regulars included Tengis Gudava, a Georgian-American political analyst specializing
in the Caucasus and Central Asia.

Feedback

This came from from first-time visitors praising the site for the amount and quality
of information.

Downloaded from gaz.sagepub.com at TEXAS TECH UNIV LIBRARY on September 11, 2013


http://gaz.sagepub.com/

46 THE INTERNATIONAL COMMUNICATION GAZETTE VOL. 69 NO. 1

‘Hate Mail’ and Threats to the Bloggers

One message, allegedly from ‘Kyrgyzstanies abroad supporting Akayev’, was placed
in the comments section for three postings. It resorted to obscene language and
threats to ‘get at’ Ulan Melisbek, the blog creator, for ‘filtering information and
suppressing freedom of expression’ on the site.

Conclusion

At present, it is hard to assess whether any of the ‘stans’ of the former Soviet Union
will become a successful democracy in a foreseeable future. A more realistic
question is whether new technology might bring about a more prosperous infor-
mation environment in countries like Kyrgyzstan. In this light, we argue that
Akaevu.net has demonstrated several features of illicit, informal, unofficial literature
— that is, the samizdat, which sustained dissidence in a previous era. First, there is
little original content. Most of the blog’s content is generated by other sources (such
as more traditional media, outside reports from NGOs and expatriates, and so on).
The material is republished on the blog, making its access easier for the users who
otherwise would have to visit 20-30 different sources, many physically outside the
nation, to collect all the information. In addition, the content is circulated among
a limited group of trusted users who understand the goal and advocacy character
of the data. In turn, the content is recirculated on other sites with multiple refer-
ences and hyperlinks in other sources. The content is also highly partisan: it exhibits
fierce opposition to the ruling regime. And, quite in parallel to the hunting down
of samizdat creators in the old Soviet Union, the website was constantly being
hacked into, allegedly by government agents.

At this point, the similarity ends between past and present. In technical terms,
the Internet’s interactivity and pervasiveness added to a blog two additional features
that were not available with printed samizdat: (1) the physical security of the
bloggers, who cannot be reached (and are almost impossible to trace) to be arrested
by the government, and (2) dialogue with the users through the comments section,
which allows the bloggers to know exactly what their readers say and feel about
the blog content and the situation it covers. In political terms, as one of the authors
of this article can testify from personal experience with the circulation of samizdat
in Russia of the 1980s, the KGB was much more efficient and frightening in its anti-
subversion efforts than the worst of the Kyrgyz regime. Likewise, it was (and is)
much easier to be an oppositional blogger in Kyrgyzstan than, say, in today’s Iran
or People’s Republic of China.

From our analysis, then, we conclude that the blog Akaevu.net, even though
it was only in existence for one month, did indeed make its contribution to coverage
of the ‘tulip revolution’ on the Internet. It did, thus, fulfill its mission as a temporary
solution to the attempt by pro-government forces to squash the flow of information
from opposition sites. Such a case suggests that managed democracy may be unable
to control the only truly free medium — the Internet — at least with the available
means. If there exists a weakest link in undemocratic tightening of controls over the
public sphere and freedom of speech, it is the Internet. And when it breaks, the
information flow is impossible to stop.

Downloaded from gaz.sagepub.com at TEXAS TECH UNIV LIBRARY on September 11, 2013


http://gaz.sagepub.com/

KULIKOVA AND PERLMUTTER: BLOGGING DOWN THE DICTATOR? a7

Nevertheless, there are still many uncertainties about the future of democracy
in Kyrgyzstan. Even though the new parliament, which became the main reason
behind the revolution, was ultimately acknowledged legitimate, it stands in fierce
opposition to the newly elected President Kurmanbek Bakiev. The outside observers
and even the new government’s prime minister, Felix Kulov, are concerned with the
state’s inability to fight criminal elements within both the government and the law
enforcement system, as well as to bring corruption under control. Finally, President
Bakiev has openly announced recently that the government has decided not to
move forward with the constitutional reform to turn the republic from a presidential
to a parliamentary one — the very promise that clenched his winning of the elec-
tions on 10 July 2005. The role of the blogs in these developments, depending on
which course the new government will decide to take, may be that of constructive
criticism facilitating the public debate or that of a lonely voice of opposition ‘tucked
away’ on the Internet for several thousand readers. The world does not yet have an
example, to paraphrase Joe Trippi's (2004) famous metaphor, of a ‘revolution [that]
will be blogged’, but in revolutions to come, blogs will play some role, even if it is
restricted to the enrichment of an information-poor environment.

Appendix

FIGURE 1A
Kyrgyzstan’s Democracy Record Based on Freedom House

A
CL
1
7 0 Consolidated
Partly free' zone democracy —
T (Hybrid regime) ‘free’ zone
g Semi-
consolidated
3—— 1994 1995 democracy
— 1992 1996-8
4
‘Partly free’ zone
5—— 2001-4/—— 12%9090‘( (Hybrid regime)
Consolidated Semi-
| autocracy |consolidated
6 - ‘not free’ autocracy
zone
| | | | |
7 | | | | | >
6 5 4 3 2 1 PR

Note: CL = Civil liberties, PR = Political rights.

Downloaded from gaz.sagepub.com at TEXAS TECH UNIV LIBRARY on September 11, 2013


http://gaz.sagepub.com/

48 THE INTERNATIONAL COMMUNICATION GAZETTE VOL. 69 NO. 1

As Figure 1A shows, having gained independence Kyrgyzstan started out with the score of 5
for political rights and 4 for civil liberties in 1992. Then it shot to 4 and 2 in 1993, which was
the closest to the ‘free zone' the country ever progressed. Starting from 1994, the movement
reversed. In the following three years, Kyrgyzstan has improved the situation for political rights
but it worsened again in 1999 and 2000 owing to violations in parliamentary and presidential
elections. In 2001, the country was downgraded to 6 on political rights and 5 on civil liberties
and remained there until 2005.

TABLE 1A

Number of Postings and Comments by Date on Akaevu.net (23 March-4 April 2005)

23 24 25 26 27 28 29 30 31 1 2 3 4
March March March March March March March March March April — April  April  April

Postings 3 41 33 34 11 28 24 13 20 7 8 11 0
Comments 17 82 32 17 20 14 36 23 40 35 18 15 O

TABLE 2A

Visits to Akaevu.net by Country (25 March 2005)

Russia 788  Ukraine 127 Canada 25 Uzbekistan 20 Iltaly 14
USA 777  Kazakhstan 79 Poland 22  Latvia 17 S.Korea 14
Europe 314 Turkey 43 France 21  Norway 15  Finland 13

Kyrgyzstan 239 Gt Britain 41 UAE 20  Belarus 14 Lithuania 12
Germany 133 Hungary 31 Japan 20 Georgia 14 Others 20

Notes

1.

w

For example, the national news agency Kabar reported during the day or cited other sources
that Akayev was in the country at his residence, then later allegedly went to Kazakhstan, then
to Russia — but finally had to admit not knowing the president’s whereabouts.

The blog is available but has been inactive since 25 April 2005.

The Constitution of the Kyrgyz Republic (adopted in 1993, last amended in 2003), Art.1(1).
Lipman and McFaul (2001: 116) were the first to explain managed democracy Russian style for
western audiences: ‘Putin seeks to undermine Russia‘s fragile and weak democratic institutions.
Putin’s spin doctors call the project “managed democracy”. The system they seek to create will
have all the formal institutions of democracy: elections, parties, media, civil society, and so on.
But the real autonomy of these institutions and, therefore, their real capacity to influence the
actions of the state will be severely limited.’

Kyrgyzstan is also a beneficiary of the USAID-funded Internet Access and Training Program
administered by IREX. At present, IATP has set up 17 public access Internet locations all over the
country (only two in Bishkek) with five to 10 computers at each site, visited by up to 3000 users
per month. For more information, see the IATP site <www.iatp.kg/ru/?exe=a0303>.

References

Associated Press (2005) ‘US Programs Aided Kyrgyz Opposition’, 1 April; at: www.nytimes.com/

(accessed 3 April 2005).

Barber, B.R., K. Mattson and J. Peterson (1997) The State of ‘Electronically Enhanced Democracy’:

A Survey of the Internet. New Brunswick, NJ: Walt Whitman Center of the Culture and Politics
of Democracy.

Downloaded from gaz.sagepub.com at TEXAS TECH UNIV LIBRARY on September 11, 2013


http://gaz.sagepub.com/

KULIKOVA AND PERLMUTTER: BLOGGING DOWN THE DICTATOR? 49

Barkham, P. (2004) ‘Tsunami Disaster: Frantic Search Switches to Cyberspace as Old Methods Fail’,
The Guardian 29 December: 3.

BBC (2005) 'Protestors Oust Kyrgyz Government’, 24 March, 17:44 GMT, at: www.news.bbc.co.uk/
1/hi/world/asia-pacific/4379441 .stm (accessed 10 April 2005).

Becker, J. (2004) ‘Lessons from Russia: A Neo-Authoritarian Media System’, European Journal of
Communication 19(2): 139-63.

Burkett, E. (2005) ‘Democracy Falls on Barren Ground’, The New York Times 29 March; at: www.
nytimes.com/2005/03/29/opinion/29burkett.html (accessed 31 March 2005).

Christian Science Monitor (2005) ‘Central Asia’s Tulip Revolution’, 25 March: 8.

Dahl, R.A. (1971) Polyarchy: Participation and Opposition. New Haven, CT: Yale University Press.

Dimitrova, D. and R. Beilock (2005) ‘Where Freedom Matters: Internet Adoption among the Former
Socialist Countries’, Gazette 67(2): 173-87.

Fortunati, L. (2005) ‘Mediatization of the Net and Internetization of the Mass Media’, Gazette 67(1):
27-44.

Freedom House (2001-4) Freedom in the World: The Annual Survey of Political Rights and Civil
Liberties. New York: Rowman and Littlefield.

Freedom House (2004a) Countries at the Crossroads: A Survey of Democratic Governance. Country
Report on Kyrgyzstan. New York: Rowman and Littlefield; at: www.freedomhouse.org/research/
crossroads/2004/kyrgyzstan2004.pdf

Freedom House (2004b) Nations in Transit: Democratization in East Central Europe and Eurasia.
New York: Rowman and Littlefield; at: www.freedomhouse.org/research/nattransit.ntm

Glaser, M. (2004) ‘Iranian Journalist Credits Blogs for Playing Key Role in his Release from Prison’,
Online Journalism Review 9 January; at: www.ojr.org/ojr/glaser/1073610866.php

Gorny, E. (2003) ‘Dynamics of Creativity in Russian Cyberculture’, paper presented at the meeting
of Oxford Internet Institute, Oxford, 7 August.

Herald Sun (2005) ‘People Power Strikes’, 26 March: 25.

Hurwitz, R. (1999) ‘Who Needs Politics? Who Needs People? The Ironies of Democracy in Cyber-
space’, Contemporary Sociology 28(6): 655-61.

Interfax (2005) ‘Gleb Pavlovsky schitaet sobytiya v Kirgizii katastrofoi dlya kirgizsckogo obschestva’
[Gleb Pavlovsky Believes the Events in Kyrgystan are a Catastrophe for the Kyrgyz Society], 26
April; at: www.gazeta.kg/view.php?i=12388 (accessed 29 April).

Introweb (2005) ‘Kirgizskaya oppozitsiya otrkryla sait Akaevu.net’ [Kyrgyz Opposition Opened Site
Akaevu.net], 24 March; at: introweb.ru/inews/news4270.php?day=24&mout=03&year=2005
(accessed 25 April 2005).

Johnson, B. (2005) ‘As Weblogs Soar in Numbers and Influence, Their Business Potential Lands Many
in the Money’, The Guardian 24 February: 28.

Kimmage, D. (2005) ‘Kyrgyzstan: The Failure of Managed Democracy’, 12 April; at: RFE/RL website
www.rferl.org/featuresarticle/2005/4/D99CFEFE-BA22-41A9-AF8B-A8BE178D80BC.html (accessed
25 April 2005).

Kommersant (2005) ‘From Kyrgyz informbureau’, 4 April; at: www.kommersant.ru/doc.html?doc
ID-560149 (accessed 12 April 2005).

Kulikova, S. and G. Ibraeva (2002) Historical Development and Current Situation of Mass Media in
Kyrgyzstan. Geneva: CIMERA.

Kyrgyzinfo (2005) ‘Obnaruzheno mestopolozhenie hakerov, atakovavshih Kyrgyzskie web-saity vo
vremya parlamentskih vyborov’ [The Hackers Who Attacked the Kyrgyz Website during the Parlia-
mentary Elections Located], 26 April; at: www.gazeta.kg/print.php?i=12369 (accessed 27 April
2005).

Laughland, J. (2005) ‘'The Mythology of People Power’, The Guardian 1 April: 22.

Lenhart, A., J. Horrigan and D. Fallows (2004) ‘Online Activities and Pursuits’, Pew Internet; at: www.
pewinternet.org/PPF/r/113/report_display.asp (accessed 21 April 2005).

Leontiev, M. (2005) ‘Kirgizskiy zvonok dlya Rossii’ [Kyrgyzstan Rings the Bell for Russia], Komso-
molskaya Pravda 28 March: 8.

Linz, J.J. and A. Stepan (2001) ‘Toward Consolidated Democracies’, pp. 93-112 in L. Diamond and
M.F. Plattner (eds) The Global Divergence of Democracies. Baltimore, MD and London: The Johns
Hopkins University Press.

Lipman, M. and M. McFaul (2001) ‘Managed Democracy in Russia: Putin and the Press’, Harvard
Journal of Press/Politics 6(3): 116-26.

Downloaded from gaz.sagepub.com at TEXAS TECH UNIV LIBRARY on September 11, 2013


http://gaz.sagepub.com/

50 THE INTERNATIONAL COMMUNICATION GAZETTE VOL. 69 NO. 1

O’Grady, P. (2005) ‘A New Medium Comes of Age’, Newstatesman 10 January: 14.

Oravec, J. (2002) ‘Bookmarking the World: Weblog Applications in Education’, Journal of
Adolescent and Adult Literacy 45(7): 616-22.

Orlova, T. (2005) ‘Bratiya, my vas v obidu ne dadim’ [Brothers, We Will Let No One Hurt You], Moya
Stolitsa-Novosty 13 April; at: www.msn.kg/page.shtml?option=item&year=5&mon=4&id=9947
(accessed 18 April 2005).

OSCE (Organization for Security and Cooperation in Europe) (2003) ‘Kyrgyz Republic: Constitutional
Referendum, 2 February 2003. Political Assessment Report’, Office for Democratic Institutions
and Human Rights, Warsaw; at: www.osce.org/documents/odihr/2003/03/1381_en.pdf

Panfilova, V., I. Sas, and A. Gordienko (2005) ‘Revolyutsiya tolpy’ [Revolution of the Crowd], Neza-
visimaya Gazeta 22 March: 4.

Papp, A. (2005) ‘Zachem Putinu “upravlyaemaya demokratiya”?’ [Why Does Putin Need ‘Managed
Democracy’?], 1 April; at: Democracy under Siege website osada.sova-center.ru/discussion/
4E7884B/5351F1B (accessed 25 April 2005).

Pribylovsky, V. (2005) ‘Chto takoe “upravlyaemaya demokratiya”’ [What is ‘"Managed Democracy’),
17 March; at: osada.sova-center.ru/discussion/4E7884B/526B722 (accessed 25 April 2005).

Riley, D. (2005) ‘Number of Blogs Now Exceeds 50 Million Worldwide’, The Blog Herald 14 April; at:
www.blogherald.com/2005/04/14/number-of-blogs-now-exceeds-50-million-worldwide (accessed
21 April 2005).

RWB (Reporters Without Borders) (2004) ‘Enemies of the Internet’; at: www.rsf.org/rubrique.php3?
id_rubrique=20

Siamdoust, N. (2005) ‘Blogwatch’, Time Magazine 9 May; at: www.time.com/time/archive/preview/
0,10987,1056278,00.html (accessed 20 May 2005).

Smith, C.S. (2005) ‘Kyrgyzstan’s Shining Hour Ticks Away and Turns Out to be a Plain, Old Coup’,
The New York Times 3 April: 6.

Spencer, R. (2005) ‘American Helped Plant Tulip Uprising’, Ottawa Citizen 2 April: A14.

Sullivan, E. (2005) ‘A Scary Democratic Rebellion in Kyrgyzstan’, Plain Dealer 27 March: H3.

The Houston Chronicle (2005) ‘Bravo for Bishkek; More Good News from an Outpost of the Former
Soviet Union as Another Despot Hits the Road’, 26 March:10.

Trippi, J. (2004) The Revolution Will Not be Televised: Democracy, the Internet and the Overthrow
of Everything. New York: Regan Books.

Williams, D. (2005) ‘People’s Revolution’ The Daily Telegraph 26 March: 28.

Yuferova, Y. (2005) ‘Kirgizskiy perevorot’ [The Kyrgyz coup], Rossiyskaya Gazeta 30 March: 2.

Svetlana V. Kulikova has taught media and public relations courses since 1997
and chaired the Journalism Department of the American University in Kyrgyzstan
from August 2001 until February 2004. She is co-author of Historical Develop-
ment and Current Status of Mass Media in Kyrgyzstan (CIMERA, 2003). She is
currently a PhD student in the Manship School of Mass Communication at
Louisiana State University.

Address Manship School of Mass Communication, Louisiana State University, 211
Journalism Bldg, Baton Rouge, LA 70803—7202, USA. [email: skulik1@Isu.edu]

David D. Perlmutter is a professor and associate dean for graduate studies and
research at the William Allen White School of Journalism and Mass Communi-
cations, University of Kansas. He is the author of three books and the editor of
a fourth on war, politics, visual images and public opinion. A former board
member of the American Association of Political Consultants, he has written over
140 opinion essays for US and international newspapers and magazines.

Address William Allen White School of Journalism and Mass Communications,
University of Kansas, Stauffer-Flint Hall, 1435 Jayhawk Blvd., Lawrence, KS 66045,
USA. [email: ddp@ku.edu]

Downloaded from gaz.sagepub.com at TEXAS TECH UNIV LIBRARY on September 11, 2013


http://gaz.sagepub.com/

