262 | KOHLMEIER and NEKBAKHTSHOEV

Organization for Security and Cooperation in Europe. 2004. “Successes and continued
concerns over libel.” July 29. Www.osce.org/item/204.html. Radio Free Europe/
Radio Free Liberty. 2010. “Tajik court upholds verdict against independent weekly”
January 29. Www.rferLorg/content/Tajik_Court_Upholds_Verdict_Against_Indepen-
dent_Weekly/1941643.html.

Sadler, Roger L. 2005. Electronic Media Law. Thousand QOaks, CA: Sage.

U.S. Department of State. 20009, “Tajikistan.” 2008 Country Reports on Human Rights Practices.
February 2s.

Yanchukova, Elena. 2003. “Criminal defamation and insult laws: An infringement on the
freedom of expression in European and post-communist jurisdictions.” Columbia
Journal of Transnational Law 41: 861-94.

Blogging Down the Dictator? The Kyrgyz
Revolution and Samizdat Web Sites

Svetlana V. Kulikova and David D. Perlmutter

yrgyzstan, a small Central Asian country of five million people, made the
front pages of print and Web newspapers and the broadcast leads of the
world media on March 24, 200s. On that day, President Askar Akayev, who
ruled the former Soviet republic for fourteen years, fled the country after
a series of large public protests, including one in which demonstrators seized the
government building in the capital of Bishkek. As in many such events, narrative
and causality were in the eye of the beholder. Western media, drawing parallels
with earlier uprisings in the Republic of Georgia and Ukraine, initially described
the events as a Tulip Revolution (referring to the flower held up by protesters
as a symbol of spring renewal) enacted via “people power” (Christian Science
Monitor 2005; Herald Sun 2005; Houston Chronicle 2005). Other characterizations
abounded. The fall of the Kyrgyz leader was deemed a “garden-variety” coup
(Smith 2005; Burkett 2005), a “scary democratic rebellion” (Sullivan 2005), and
even a CIA black-op (Spencer 200s; Laughland 2005).

Russian pro-government media labeled the events in Kyrgyzstan a U.S.-backed
coup, “sandpaper revolution®(Yuferova 200s), and unconstitutional ouster of
Askar Akayev, creator of “the most liberal regime in Central Asia” (Leontiev
2005). Russian independent media portrayed the leader’s departure as a case of
“democratic barbarianism against civilized authoritarianism” (Panfilova, Sas,
and Gordienko, 2005). The media in the neighboring Central Asian republics of
Kazakhstan and Uzbekistan—ruled by similar oppressive regimes—either ignored
the fall of the long-term ruler or condemned it, putting the main emphasis on

263



264 KULIKOVA and PERLMUTTER

the night of looting following the revolution. The message delivered to their
populations was: “Don’t try this herel": Most of the domestic media in Kyrgyzstan
were in a difficult position when reporting the events of March 24, as no one
knew where President Akayev was. State-controlled media, confused as to who
was in charge, produced unreliable and erroneous accounts, which forced many
people to search for alternative sources of information, often Internet-based.?

The motivations behind the downfall of the president, who styled himself a
“true democrat,” will probably not be sorted out for years. After gaining indepen-
dence in 1991, Kyrgyzstan faced a number of historical challenges to becoming
anything approximating a democracy: a weak tradition of free elections and
civil society; a population long reared in either Soviet totalitarianism or tribal
paternalism; regional divisions and unrest; a possible Islamic insurgency that
reflects more frustrations with secular political alternatives than any true tun
to fundamentalism; huge gaps between the super wealthy (often members of a
few families like the Akayevs) and the impoverished multitudes; and a growing
division between a rising urban middle class and a countryside still dominated
by clans and populated by peasants.

Among many challenges, the ruling elite largely controlled Kyrgyzstan's
mass media. Anti-government voices could be found in only two opposition
newspapers, Moya Stolitsa-Novosti and Res Publica. It was widely suspected that
these tribunes of anti-Akayev sentiment were allowed to exist so that the regime
could point them out to Westerners as examples of press “freedom.” The other
avenue of opposition expression—until the street protests—was the Internet.
Those with Web access could obtain information from the oppositional sites at
newspapers MSN (www.msnkg), Res Publica (www.respublicakg), and those of
NGOs and political movements, such as the Coalition of NGOs for Democracy
and Civil Society and the youth movement Birge, the popular online newspaper
Gazetakg (www.gazetakg), and the Web site Kyrgyz.us (wwwkyrgyz.us), targeted
Kyrgyzstanis abroad. However, after the controversial parliamentary elections in
February 2005, a team of hackers hired by pro-government interests regularly
blocked access to and hacked into the content of these sites (Kyrgyzinfo 2005).

In a land where almost all information is controlled by the government
or its allies, sources such as Gazetakg and Kyrgyz.us present a sort of virtual
samizdat, the name given to the Soviet-era unofficial, self-published opposition
writings. The term is comprised of two Russian words—sam (meaning “self”)
and izdat (“publishing”), and Western audiences perhaps know it best for the
contribution of samizdat dissident literature to the Polish Solidarnost movement
in the 1970s-80s. Then, however, samizdat spread via mimeograph machines and

THE KYRGYZ REVOLUTION AND WEB SITES 265

briefcases. Today oppositional literature is largely an incarnation of the Internet,
a venue where dissent can be open and clear or camouflaged in metaphors and
allusions, depending on the effectiveness of online censorship (Zha and Perimutter
2008). The “how" and "why" and “with what effect” of such a phenomenon is
of great interest. As Barber, Mattson, and Peterson argue, the convergence of
democracy and technology is the most important question facing society (1997,
17). It is also an applied question: how we as individuals, students of neither
the political order nor of new media, can understand what people are actually
doing with technology to push political transformation. The issue is complicated
because repressive governments are quite aware of bloggers: they employ their
own technology (filters, hacking) as well as old-fashioned strong-arm tactics to
silence blogs. China, for example, is increasingly sophisticated in blocking and
filtering objectionable content, often with the assistance of Western software
providers (Fallows 2008; Open Initiative 2005; Perlmutter and Hamilton 2007;
Chinese Human Rights Defenders 2007; Zha and Perlmutter 2008).

This chapter evaluates the impact and significance of Akaevu.net (www.
akaevu.net), an advocacy blog created by the author of Gazeta.kg and Kyrgyz.us
as a temporary solution to deliver information to people who could not access
the blocked and hacked sites.’ It addresses these questions:

» To what extent do samizdat blogs serve as legitimate sources for oppositional
information for citizens and international observers?

= What content in samizdat blogs differentiates them from oral, written, or
other sources of unofficial information?

= What content in samizdat blogs differentiates them from what readers may
learn from traditional outsider media, such as international newspapers or
television news?

= What evidence is available to evaluate the effects of samizdat blogs on the
political events, in this case the revolution itself?

= To what extent can samizdat blogs serve to incite or sustain democratization
in Third World countries? If so, must the democracy model follow Western
patterns?

At first glance, the weblog would seem to be the loneliest form of opposition in
a country where computer access and Internet use can be counted in the single
digits among a poor rural population (Dimitrova and Beilock 2005). But in
revolutions, sheer numbers are not the main guarantor of success or failure. A
few thousand Bolsheviks, for example, seized Russia in 1917, while millions of



266 KULIKOVA and PERLMUTTER

protesters could not move the Chinese government in 1989 (Zha and Perlmutter
2008). Indeed, only about a thousand demonstrators in Kyrgyzstan actually took
over the government building and sent the president packing (British Broadcasting
Corporation 2005).

While no direct link exists between blogs and the fall of authoritarianism,
this study explores the Akaevu.net blog’s role in the Kyrgyz opposition and,
more specifically, in covering the revolution itself. It argues that Third World
blogs can be a significant producer, collector, sifter, distributor, and exhibitor
of information. In addition, for fast-moving events occurring in a world news
economy that increasingly precludes staffing correspondents in “out-of-the-way”
nations, the blog can also "scoop” international media, because the “citizen
journalist” is literally on the scene with cell-phone camera and laptop (Perlmutter
and Hamilton 2007; Perlmutter 2008).

Can Democracy Be Transferred—by Blog?

This section speculates on whether the blog may serve as a training ground or
mechanism in creating alternative communities of opposition. Blogs may be
online journals, but in terms of participative association they are equivalent to
tavern meeting groups of pre-revolutionary America and reading clubs and salons
of prerevolutionary France. Individuals who tend to participate in revolutions,
ranging from students to technicians to intellectuals, not only can communicate
with and mobilize one another but also get to a vast realm of information outside
official content. In numbers, the rise of blogs is impressive: there are now
hundreds of millions of bloggers, who post reports and opinions on subjects as
wide-ranging as pets to plumbing and food to politics (Perlmutter 2008). Many
international nongovernmental organizations have tried to raise the profile of
the voices of the developing world. Harvard’s Global Voices Project, for example
surveys blogs around the world+

In nations where blogs are actively politically repressed, they can constitute
a political factor. Farsi (Persian), for example, is the third most represented
language among blogs. Many blogs reflect deep antipathy to the mullah and
conservative regime, and they were invaluable, along with updates on Twitter,
in uncovering the truth about the flawed 2009 presidential election in Iran. In
response, the Iranian government has hacked, blocked, and filtered many blogs
and arrested a number of prominent bloggers.

What role do blogs play in struggles over democratic transformation? The

THE KYRGYZ REVOLUTION AND WEB SITES 267

status of the bleg, whatever its origin or purpose as an expression individuality,
is significant. As Oravec noted, “The weblog is a malleable and fluid medium
through which individuals can develop an individualized voice that can reflect
facets of their personal style and idiosyncratic intellectual approaches” (2002,
614). But do ordinary people in developing (or undeveloping) countries have
time for idiosyncratic intellectuality and its expression? International surveys
of bloggers find that they almost always come from middle and educated classes,
80, as a rule, “peasants don’t blog” (Perlmutter 2008). As Hurwitz argued, “The
Internet’s diffusion has increased the opportunities for political action among
those who are already the most politically active and informed” (1999, 656). Does
this cohort, however, constitute a potential source of oppositional leadership and
the development of collective associations of democracy building? Blogs are
for people with something to say to the world and the means to say it through
a new medium. In countries like Kyrgyzstan, only a few thousand people make
up such a “guild*—but that was enough for a revolution.

Background: “Whatsistan?”

Kyrgyzstan gained independence in 1991 as a result of the breakdown of the
Warsaw Pact and collapse of the Soviet Union. Similar to the other Central and
Eastern European countries and former Soviet republics, Kyrgyzstan declared
democracy as its final goal in development by defining itself as “a sovereign,
unitary, democratic republic constructed on the basis of a legal secular state.”s
Outcomes for these new nations, however, have been quite different. According
to a Nations in Transit report about countries in transition (Freedom House 2008),
only the three Baltic states among the fifteen former Soviet republics achieved
that goal and joined the European Union. Others lag considerably behind, either
recovering from having shaken off newer authoritarian regimes (the Ukraine
and Georgia) or sliding deeper into autocracy (Azerbaijan, Russia), if not already
there (Belarus, Uzbekistan, Turkmenistan).

To evaluate the state of freedom in these countries, Freedom House uses a
typology ranging from a consolidated democracy to a consolidated authoritarian
regime (see figure 1). Country assessments are based on the state of political rights
and civil liberties during the year assessed. Most countries in transit fall into the
big “partly free” zone that encompasses semi-consolidated democracies, hybrid
regimes, and semi-consolidated autocracies, all of which combine the elements
of both democratic and authoritarian forms of governance at varying degrees



268 KULIKOVA and PERLMUTTER

FIGURE 1. KYRGYZSTAN'S DEMOCRACY RECORD BASED OM FREEDOM HOUSE ASSESSMENTS

a
1 =
2= Giybrid rogime) "2 |
— e S e e ACERb e Ll R TR ...””. “
34 93 9% famuceecy : m
b |
95-97 :
-
| |
(Hybrid regime)
| 1 =12
Ll | |
4 3 2 1 MR

Independent since 1991, Kyrgyzstan started with the score of 5 for political rights and 4 for civil
liberties. In 1992, it shot to 4 and 2, the closest to the “free zane” the country has ever reached. Starting
from 1993, the movement reversed. in the following three years, Kyrgyzstan improved in political
rights, but it worsened again in 1998-99 with rigged parliamentary and presidential elections. In 2000
the country was downgraded to 6 on palitical rights and 5 on civil liberties and remained there until
2005. After the 2005 uprising, Kyrgyzstan gained 1 point an each dimension and retumed to the degree
of political rights and civil liberties where it started in 1991. In 2009 the country moved deeper into the
semi-consolidated autocracy zone again, similar to the 2000-04 period.

NoTe: CL = civil iberties; PR = political rights

SouRce: Freedom House, 1992-2010, Freedom in the World: The Annual Survey of Political Rights and Civil Liberties. Graph design by
Svellana Kulikova.

and levels. The ideal movement is toward a consolidated democracy, which Linz
and Stepan define as having attitudinal, behavioral, and constitutional aspects
of governance and requiring at least three prerequisites: (1) “stateness,” that is,
a strong, confident government resting on the majority’s support and rule of
law; (2) a “completed democratic transition” that has produced fair and contested
elections and efficient and separated executive, judicial, and legislative powers;

THE KYRGYZ REVOLUTION AND WEB SITES 269

and (3) a “culture of democratic governance” where rulers observe the constitution
and rights of individuals and minorities, respect the legislature, and tolerate
criticism and piuralism of opinions (2001, 94-95).

Before the March 2005 revolution, Kyrgyzstan was still considered to be in
transition, although the pattern of the previous five years showed the country
sliding toward a consolidated authoritarian regime, the exact opposite of a
consolidated democracy. In 2000, Freedom in the World categorized Kyrgyzstan
in the “not free” zone (Freedom House 2001). This downgraded assessment
was based on several important events and processes: (1) highly controversial
1999 parliamentary elections, in which numerous frauds were reported; (2) the
presidential election of 2000, when Akayev ran for an unconstitutional third term
after having the Constitutional Court invalidate his first term of 1990-95 because
he had been appointed by the parliameat and approved by a national referendum
instead of elected by a popular vote; (3) a highly manipulated 2003 national
referendum that approved coastitutional amendments to provide immunity
to the president and his family and a new parliamentary reform (Organization
for Security and Cooperation in Europe 2003); (4) high rate of corruption at all
levels of government described in the special Freedom House report "Countries
at the Crossroads” (2004); and (5) the Akayevs' successful acquisition of most
media assets between 1991 and 2004. By some estimates, the family owned or
controlled up to 80 percent of all media outlets and production facilities such
as printing houses and distribution services (Kulikova and Ibraeva 2002, 15-17).

In short, Kyrgyzstan's political leadership adopted the philosophy of man-
aged democracy. Managed democracy can be described as a regime with formal
democratic institutions such as regular contested elections and other forms of
popular participation like referenda, diverse and private press, and developed
civil liberties such as freedom to travel. At the same time, this type of regime is
authoritarian in essence, as it allows limited autonomy for democratic institu-
tions (Pribylovsky 2005). Akayev’s government embraced the concept after it
was revived by Russia with Putin’s rise to power in the early 2000s. One of the
main ideologists of the managed (later rebranded as “sovereign”) democracy in
Russia and chair of Effective Politics Foundation Gleb Pavlovsky, labeled the
March 2005 events in Kyrgyzstan “a grave political catastrophe” that threatened
the “entire architecture of security in the region” (Interfax 2005).

Kyrgyzstan in the latter years of Akayev’s presidency typified the managed
democracy model: elections were regular and contested but manipulated so
skillfully that even outside observers could not confirm fraud; political parties
existed but had little influence on the actual legislative process, because candidates



270 KULIKOVA and PERLMUTTER

preferred to run on an individual ticket rather than a party list; more than 500
media outlets were registered with the Ministry of Justice, but only about 150-180
operated at any given point; and there were more than three thousand registered
NGOs, many of them quasi-NGOs created by pro-government circles to channel
grant money. At the same time, citizens were free in their consciousness (religion),
thinking, expression, and travel in and outside the country. )

According to classical democratic theory, such an obvious discrepancy
between abridged political rights and what is allowed to individual citizens in
terms of civil liberties should inevitably result in a tension between the two
(Dahl 1971). To establish balance the government can either loosen up political
rights or put more controls on civil liberties. The Akayev government cherished
Kyrgyzstan's image as the most democratic society in Central Asia and could not
afford to curtail civil liberties, the only true and tangible features of democracy
in the country. However, the worsening economic situation and Akayev's low
popularity widened the gap. The disparity became even more pronounced when
the government devised an elaborate scheme of maintaining power within the
family based on the 2003 constitutional amendments that called for a new
one-chamber parliament. The plan included:

1. creating a new broad-based party, Alga, Kyrgyzstan! (Go forward, Kyrgyzstant)
to provide the base for loyal nominees to the 2005 parliament;

2. electing a new one-chamber parliament in February 2005 that would include
Alga, Kyrgyzstan! members and other family-trusted people, including the
president's son, Aidar Akayev, and daughter and party leader, Bermet Akayeva;

3. collecting three hundred thousand citizens' signatures for “the people’s
legislative initiative,” a national referendum to extend Akayev’s term until
at least 2008;

4. conducting the referendum, manipulating its results if necessary, and

s. prolonging the president’s term by parliamentary validation of the referendum
“decision.”

The plan was followed through only to the second step. When Alga, Kyrgyzstan!
was being formed, oppositional media reported on the aggressive methods of
recruiting, including bribery and threats against potential constituents. At the
second step, however, this became even more obvious, and numerous violations in
the registration process for parliamentary candidates could not be ignored, Prior
to the elections, citizens in the northern region of Naryn and southern regions
of Jalal-Abad and Osh organized protests against the rejection of registration

THE KYRGYZ REVOLUTION AND WEB SITES an

of candidates whom they wanted in the parliament. However, the government
insisted that the rejections were justified.

After the first round of elections on February 27, 2005, opposition parties and
election-monitoring organizations such as Interbilim and the Coalition of NGOs
reported numerous violations and fraud. In several contested constituencies
it was decided to conduct the repeated elections at the time of runoffs, March
13, 2005. When the repeated elections revealed the same fraud and pressure
on voters, people in the most impoverished areas of the Osh region organized
protests and demonstrations. Government attempts to suppress the protests
inflamed them into popular uprisings and what is referred to as “exercising
the people power"—ousting local state administrations and exercising direct
decision making through people’s councils while involving more citizens in the
opposition movement.

By March 21 the opposition controlled the southern regions of Osh and
Jalal-Abad and a substantial part of Naryn in the north, with some organized
protests in other northern regions, excluding Bishkek (Kimmage 2005). Opposi-
tion demands soon included not only invalidation of the parliamentary elections
but also Akayev’s resignation. Organized groups started to move from Osh and
Jalal-Abad to Bishkek, and on March 23 the capital saw its first large protest.
The government used police forces against the demonstrators, and about five
hundred participants were taken to jail, including activists of the Kel-Kel and
Birge youth movements, journalists, and political leaders. The next day, a larger
peaceful demonstration of about ten thousand people gathered in Bishkek’s central
square. The protest culminated in the government building takeover and Akayev
fleeing to Moscow. He ultimately resigned on April 4, 2005, and a revolution
leader, Kurmanbek Bakiyev, was elected the new president on July 10, 2005.

Analyzing the causes of Kyrgyzstan's revolution, Kimmage (2005) points
to the following:"a widespread perception that the Akayev government was
massively corrupt, that the distribution of whatever economic benefits had ac-
crued to Kyrgyzstan in the post-Soviet period was grossly inequitable, that the
Akayev-led ruling elite was actively manipulating the mechanisms of democracy
in order to prolong its rule, and that the state-controlled media were distorting
the real situation in the country.” State-controlled media’s distortion of events
was a particularly important development, because a key feature of managed
democracy is control over information. In Kyrgyzstan the president's family
tightly controlled ownership of mainstream media and production facilities. The
first breakthrough happened when the Media Support Center, sponsored by the
U.S. and Norwegian governments, opened a printing house in November 2003



272 KULIKOVA and PERLMUTTER

to print opposition newspapers. By March 2004 the center was printing more
than ninety papers, about thirty of them in opposition to the government. Earlier
such periadicals either did not exist or had been printed at the state printing
house, Uchkun, which could and often did refuse services under various pretexts
(for examples, see Kulikova and Ibraeva 2003). After independent newspapers
acquired this new venue of production, their circulation shot up, as did their
influence. In the aftermath, Akayev made a direct connection between the print-
ing house and the coup. Western media also assessed the printing house and
independent newspapers as instrumental for the revolution (Associated Press
2005; Spencer 2005).

Although newspapers presented a challenge for the family-run political
regime, the Internet posed an even greater danger. Akayev, a trained scientist,
always pointed out the importance of quality education and modern information
technologies, which resulted in a mushrooming of universities and a quickly
developing Internet. Indeed, Kyrgyzstan led other Central Asian republics in
development of the Internet, which lagged tremendously behind the Eastern
European countries (Dimitrova and Beilock 2005, 175-76). According to the
UN International Telecommunications Union data, the number of users in the
other four Central Asian republics in 2005 varied from a low of 0.3 percent of
the population in Tajikistan to a high of 3.3 percent in Uzbekistan, while in
Kyrgyzstan it was 10.53 percent.® Most users in Kyrgyzstan were state and private
company employees or students with Internet access at work or school, which
explains why the number of visits to popular Web sites dropped on weekends.

Despite official statements on the necessity to develop the Internet as a way
to achieve openness and prosperity, the government attempted to control it,
especially during the 2005 parliamentary elections. Understanding that Internet
content cannot be restricted, the government tried to control access by blocking
or hacking opposition sites, such as the newspapers Moya Stolitsa-Novosti, Res
Publica, and the online newspaper Gazeta kg, all hosted by AsiaInfo (Kyrgyzinfo
2005). The administrators of Gazetakg, in 2005 the second-most popular site
in Kyrgyzstan after the commercial news agency Akipress (www.akipress.org),
developed a creative way to solve that problem: starting the advocacy blog
Akaevu.net (Introweb 2005).

THE KYRGYZ REVOLUTION AND WEB SITES 2713

Akaevu.net as an Advocacy Blog

Akaevu.net was created as a temporary stopgap to fill in for the blocked sites
Gazeta kg and Kyrgyz.us. Its name reflected the blog’s advocacy character—"Akaevu
net” in Russian means “Down with Akayev"—and explicitly stated its mission
in a passionate and aggressive opening editorial by its author, Ulan Melisbek,
a Kyrgyz citizen who was then residing in the United States:

As a result of the foul order by the Akayev-Toigonbaev gang, the most popular
sites of Kyrgyzstan, Gazeta kg and Kyrgyz.us, have been blocked. Access is also
blocked to the popular regional resource Centrasia.ru, which is also covering the
events in our country. Our response to Chamberlains-Akayevs will be the creation
of innumerable sites on various servers, so that they shake up the financial position
of Toigonbaev [Akayev's son-in-law]. Hackers are people who value their time and
skills, and sooner or later Toigonbaev will become weary of paying for blockage
of numerous sites.

Akaevunet was hosted in and administered from the United States. However,
since content was mostly in Russian, it targeted users of the Russian segment
of the Internet. The placement proved to be in the blog’s favor for two reasons:
(1) in terms of audiences, the Russian Internet is much smaller than that of the
United States or European countries, which allowed the blog to quickly occupy
the highest-ranking positions among political sites in Russian cyberspace; and
(2) hosting in the United States significantly reduced opportunities to hack the
blog from Kyrgyzstan.

Akaevunet started to operate on March 23, just one day before the revolution.
From the outset it positioned itself as “a trumpet of the Kyrgyz revolution,”
whose mission was to provide up-to-the-minute information oan the current
political situation.

CONTENT AND VISIBILITY

On its first day the blog carried three stories: advocacy materials generated by
the bloggers and news on protests organized by Kyrgyzstanis in other countries.
Starting from the day of the revolution, the blog reoriented itself to carrying
stories from other mainstream media and Web sites, often just as they had
been published or with a short comment by the bloggers. To understand the
nature of the posts and readers’ comments, a simple content analysis was done



274 KULIKQVA and PERLMUTTER

FIGURE 2 NUMEER OF POSTINGS #ND COMMENTS ON AKAEVUMET. MARCH 23-APRIL £. 2005

TENEETEFEEEEEE

for the period March 23 to April 4, 2005 (the date of the official announcement
of Akayev's resignation). The number of stories in the period shows that they
generally declined from the highest of forty-one on the day of the revolution,
March 24, to zero on April 4, when the blog announced that its mission had been
accomplished (see figurea). .

As figure 2 illustrates, there is no direct correlation between the number of
posts and the number of comments to the posts. In fact, on some dates the total
number of comments was two to three times higher than the number of posts;
the reverse was true on other dates, The number of comments per post varied
from zero to twenty-two, with no distinguishable pattern. The only predictable
indicator of the number of comments per post seems to be whether the post
focused on Akayev or his family. Such posts generally provoked heated reader
discussions. For example, the post of March 31, which provided Bermet Akayeva's
interview to the Russian newspaper Komsomolskaya Pravda titled “I left Bishkek
in what I was wearing—jeans and sweater,” had the highest number of comments
(twenty-two) for the study period. All of the comments were highly negative
about Akayeva and her attempts to present her father and her family as victims.
Another example was Askar Akayev's interview with Russian radio Ekho Moskvy
on March 30, which provoked one neutral and eleven highly negative comments.

THE KYRGYZ REVOLUTION AND WEB SITES 273

Most stories in the sample are materials from other media and Web sites.
Some appeared within thirty minutes after being published by the original
source, which suggests that several bloggers were monitoring the net at the
same time and immediately posted what they could find. The bloggers must have
had direct access to one of Akayev’s longest-standing political opponents, Felix
Kulov, who had been in jail before the revolution for five years. On March 24,
when Kulov was released, Akaevu.net was the only site that carried an exclusive
thirty-minute advance announcement about his first appearance on television.
This resulted in a higher visibility of the site, as the announcement was picked
up and carried further by other major domestic and Russian media and Web sites
that cited Akaevu.net as a source.

Another factor that increased the blog’s visibility on the net was an errone-
ous March 24 report on Akayev’s resignation attributed to Euronews TV. That
one-line announcement, which read, “Euronews has just reported that Akayev
resigned,” was picked up by so many sites and online media in Russia and near
abroad (e.g., news sites Utro.ru, Polit.ru, Sistema.ru, Russian newspaper Novye
Izvestiya, Ukrainian newspaper Tribuna) that Euronews had to officially retract
the information. The story was repeated almost identically on April 2, however,
when Akayev indeed resigned and Euronews reported on it. This interaction with
the mainstream media is in line with the phenomenon that Fortunati (2005)
calls “mediatization of the Internet and internetization of the media®—mutual
sharing of information among traditional media and their online versions and
other Internet sites, and popular blogs in particular.

The original source determined characterization of stories. When placing
posts, bloggers categorized and labeled them in four groups:

1. Foreign media covering Kyrgyzstan (e.g., CNN, BBC, Reuters). Most stories
in this category were in English or in both English and Russian.

2. Kyrgyz media covering local events and providing local experts’ analysis.
Posts in this category were drawn from both mainstream and oppositional
newspapers, Moya Stolitsa-Novosti and Res Publica in particular, and major
news agencies Akipress, Kabar, and Kyrgyzinfo.

3. Russian media carrying stories on the revolution and its implications for
Russian politics and policies in the region. The spectrum of media in this
category is impressive: news agencies ITAR-TASS, Interfax, RIA-Novosti
and online Lenta.ru; newspapers Kommersant, Novaya Gazeta, Komsomols-
kaya Pravda, Moskovsky Komsomolets, Rossiyskaya Gazeta, Vremya Novostei;
Moscow-based radio station Ekho Moskvy; and news and political analysis



276 | KULIKOVA and PERLMUTTER

sites such as Polit.ru, Utro.ru, KremLru, Dni.ru, Ferghana.ru, Strana.ru, and
Gazeta.ru.

4. Proprietary materials—posts generated by the advocacy group itself, mostly
petitions or analysis and alternative interpretations of other media stories.

A clear evidence of the blog’s anti-Akayev stance is that of all 143 posts in the
sample mentioning Akayev and his family, almost half—60—are negative, 66
have a neutral tone, 8 are mixed, and only 9 are positive. Moreover, the 9 posts
that tried to present Akayev positively were either interviews with him and his
daughter, Bermet, or stories written by their political consultants and by Russian
or Uzbek political analysts who claimed Akayev to be democratic. Bloggers
provided many of these posts with a sarcastic subhead, such as “Akayev wants
to return home clean and rosy” or “Akayev is searching for scapegoats to blame.”
Most such “positive” stories also provoked a high number of comments, between
nine and twenty-two, of a highly negative tone, and sometimes direct threats.

On April 4 the only post was the message announcing that the blog’s advocacy
goals had been fulfilled:

www.akaevu.net has accomplished its mission. Today we can say with certainty
that there is no more place for Akayev in the political life of Kyrgyzstan. We are
happy that we were able to dellver for you the needed, interesting and updated
information at the most difficult times for all of us. We are glad that we made our
contribution into the coverage of events in Kyrgyzstan during these days. We were
carrying out our civic duty. Stay tuned! [Signed] Kyrgyz.us, Gazeta kg, Kyrgyzcha.
org—team of Akaevu.net.

On April 5 the blog resumed placement of posts, but their number never reached
the same level. The total number of stories between April 6 and 15 was twenty-
one, and on April 12-14 and April 16-24 no new posts were placed in the “news”
section, although visitors still could participate in the interactive poll and leave
comments on old posts. On April 25 the blog was redirected to Gazetakg, marking
the end of the Akaevu.net era in the blogosphere.

DESIGN AND NAVIGATION
When the blog first appeared, it received praise for its design innovation, col-
lection of photos and interactive polls. The site was indeed easy to navigate,
well-organized, and provided numerous opportunities for feedback. The home
page carried a selection of key stories starting March 23, 2005. The rest of the

THE KYRGYZ REVOLUTION AND WEB SITES an

stories were catalogued by date and could be accessed through the archive
calendar in the upper-right corer of the screen. The blog had a counter of visi-
tors and counter of hits for each story. Some stories were complemented with
downloadable video and audio materials.

These opportunities for feedback and involvement were available to the
site visitors:

= Comments on stories. Each story had a window for comment with the default
identification as "guest” and default subject matter as the story title. That
made commenting easier for those who wanted to do so without disclosing
their identity. This feature later sparked a debate on the blog about whether
people should be allowed to comment without identification, because many
commentators abused their anonymity and resorted to rough language and
sometimes direct threats to authors and other commentators. However, no
general agreement was reached on the identity issue among those who
participated in this debate.

= Comments on the blog. A separate section for general comments on the entire
blog, titled “Testimonials of our visitors” was listed in the left-bar menu of
the home page.

= Forum participation or observation. The forum had three main sections: “News,”
“Politics,” and "Looting,” with several subcategories in each. The forum did
not require those who wanted to leave comments to register or provide their
identity. This option, again, resulted in numerous anonymous and “guest”
comments, which sparked controversy among forum participants even though
it made participation easier and safer.

= Voting in the blog’s public opinion poll. There were four interactive polls:
“Should Akayev be impeached or given the status of First President with k
all privileges?” “Who should be the next president of the Kyrgyz Republic?”
“What should we do with the Akayevs?” and “Should force be used to calm
down Osh and Jalal-Abad?” Visitors could vote and view the results, with
statistics and graphs immediately displayed on the site. The second poll was
the most popular, collecting almost 1,000 votes and more than 250 comments.

» Subscription to the Listserv that provided alerts on newly released stories. According
to the blog, the Listserv had more than four thousand subscribers.

= Viewing, contribution to, and evaluation of photographs of events. Albums were
labeled Bishkek, Osh, Looting, and Occasional. The gallery had a meter for
the most frequently viewed photographs and a star rating system for their
evaluation.



278 KULIKOVA and PERLMUTTER

—Nnnng i Sy - R s S-S S NS BARLL bk e A aR AR Ra R as L pih b s a Ra s A ek AR a e
W Visits

—Q.gg i S ap A e o s {4 M i S s AR S :m-m

G-QQQ sh gy NEPPOSRPTNG LA s S R S A e 8 P Aa 4 R

PQ:: . sy ay . L SRR SO USPPSP R AT

N-ﬂﬂﬂ _ .................................
__.__.—-|—n-—ln—.-lwntln.!-Fknhrunr..r -

NN N EEEEEEEEEE R

SOuRCE: Russian Internet rating service hip-//top.mailru, graph by Svetlana Kulikova.

« E-mail contact for contribution of stories, photographs, comments, signing
petitions, and providing suggestions. The e-mail address was indicated on
the home page.

s Searching additional information from the recommended sites: Moya Stolitsa-
Novosti, Res Publica, political party Ar-Namys, youth movement Kel-Kel,
Birge's Citizen Campaign, Youth Movement for Democracy, and Kyrgyz.us.

AUDIENCES AND IMPACT
From the rating tables and visit dynamic analysis available through www.top.
mail.ru when the blog was active, some patterns could be derived and accurate
assumptions made about its audiences. First, figure 3 presents the dynamic of
visits and hits for the life of the blog.

As the graph shows, the largest number of hits—more than 11,500—fell on
the day of the revolution, when the blog also had the largest number of posts.
During the revolution, cell phones in Kyrgyzstan experienced transmission
problems, and many young people used the Internet to send messages to friends
and to exchange news. They spontaneously formed three forums that posted the
most current information: one on Diesel, a forum platform of the second-biggest
Internet provider, Elcat; one on Akaevu.net; and one on the Birge youth movement
site. Akaevu.net had a clear advantage of being hosted in the United States when
the overload occurred and sites in Kyrgyzstan were inaccessible.

THE KYRGYZ REVOLUTION AND WEB SITES 279

FIGURE & COMPARISOMN OF VISHS T AKAEVUINET AND GAZETAKG. MARCH 24-APRIL 26, 2005

3,000
M akaevu.net
2,500
gazeta.kg
2,000
1,500 _ 1§ o E
1,000 SR S, Ji1 0 i sl SN 6 I ) SRR 5
500 \_._l‘_ lllllllllllllllllllll
: 1 :.,::::_::___:T-
R B

Source: Russian Internet rating service hitp://top.masLru, graph by Svetlana Kulikova,

The high number of visits and hits on March 24-25 can be explained by
several factors: (1) novelty of the blog and the news about its appearance on
major Russian news sources; (2) a catchy Web address that created interest; (3)
links from other major sites that picked up the Euronews-attributed erroneous
story on Akayev's resignation and provided the link or the name of the blog as a
reference; (4) interaction with the other two forums, Diesel and Birge; (5) absence
of coverage of the night of looting, when the only way to find out what was going
on was to follow one of the three forums. The extreme popularity of the blog
and demand for its information propelled it to the thirty-first, eighteenth and
fourth place among the most popular political blogs on the Russian Internet on
the first day, first night (looting), and second day, respectively, of its existence.

However, after the first two days, interest in events in Kyrgyzstan decreased and
a significant part of the audience, especially from Russia and other neighboring
countries, stopped visiting the site. The number of visitors dropped continuously
after April 5, when news of Akayev's resignation became universally known. Some
visitors may have switched to Gazetakg and Kyrgyz.us after the April 4 “mission
accomplished” announcement, which explains the slight increase of visits on
Gazeta kg during the week of April 4 and on April 25, when the remaining fifty
faithful visitors on Akaevu.net were redirected to Gazetakg (figure4).



260 KULIKOVA and PERLMUTTER

FIGURE 5. VISITS T0 ARAEVUNET BY. COUNTRY, MARCH 24-APRIL 25, 2005

: 3 ¥ ¥ ¥
3 o ~ = ~

sounce: Russian intemat raling service hitp-/fiop.mailru, graph by Svetlana Kutikava.

Figure 5 demonstrates the geographic dynamic of visits. Only four countries
were selected, because they represent the highest concentrated numbers. The
other twenty-eight countries on the list represented a handful, sometimes only
one visitor; they include Great Britain, Kazakhstan, Turkey, China, Belgium,
Uzbekistan, Tajikistan, Italy, Australia, Ukraine, Georgia, Iran, Belarus, South
Korea, Norway, Spain, and Japan (see table 1 for data from March 25).

Both the array and the number of visitors suggest that the site was highly
popular among Kyrgyzstanis abroad, especially students. This conclusion is also
supported by the comments identification; whenever the comments were signed.
the name indicated either a “student” or “graduate student.”

The second-largest category consisted of media professionals, political
scientists, and other experts who expected to find the most up-to-date information
from the original source. The multiplication of the exclusive announcement on
Kulov's television interview and the hoax about Akayev's resignation attributed
to Euronews supports this idea. Finally, there were a number of comments on
anti-Akayev stories in particular, suggesting that they were planted to disseminate
disdainful comments on the revolution, looting, Kyrgyzstan without Akayev, and

THE KYRGYZ REVOLUTION AND WEB SITES 201

TAELE | NUMBER OF VISITS ON AKAEVUNET BY COUNTRY. MARCH 25. 2005

Russia.........cooveenenn. 788 SouthKorea................ 14 Belarus.................... 14
Ukraine ..............eeees 127  Europe...........cooenne.. 314 Lithuania............oooeo 12
Canada.............coovenee 25 Turkey..........cooovnennn 43 Germany.................. 133
Uzbekistan ................. 20 France...........ooeveunnns 21 Hungary.................... 3
(M Acos8tooan000060 00 Aol 14 Norway..........oooonunne. 19 Japan..............ooeeneln 20
United States .............. 777 Finland..................ee 13 Georgia........ooovvnunnnn 14
Kazakhstan................. 79 Kyrgyastan................ 239 Others...............o..... 20
Poland............ooeetnee 22  GreatBritain................ 41

Latvia...ooovivinnnninnnnnn 17 Uniled Arab Emirates ........ 20

sounce: Russian intemet rating servica hitp://iop.mailny.

other issues. The nature and style of these comments suggest that they were the
work of a large group of people rather than one or two activists.

The bilingual setup of the blog also allows some inferences about the audiences.
The total number of posts in English (52) and the total number of comments to
them (27)—significantly lower than for the stories in Russian—suggests that
the blog attracted mainly a Russian-speaking audience. This assumption is also
supported by the fact that the highest number of hits for a story in English is
167, compared to 483 in the Russian-language sample, as well as by several
irritated comments to English posts asking why they were in English; most of
the comments to English posts were in Russian.

Along with the obvious measurements of visits, hits, and comments as weil
as geographic locations of the visitors, the blog’s impact can be evaluated with
these indicators:

= Cross-referencing among blogs of a similar theme. Several stories from Akaevu.
net appeared at other blogs relating to Central Asia, such as Registan.net and
the blog by Ben Paarman, Thinking-East, at http://www.thinking-east.net.

= References and stories in the Internet-based media. A Rambler.ru search on April
29, 2005, yielded eighteen stories in which Akaevu.net was presented as a
new blog, “the trumpet of the Kyrgyz revolution,” by online newspapers and
news agencies in Russia and Ukraine.

= Advertising and exchange of banners with other information resources. During
the process of this research, the Akaevu.net banner was spotted on eleven
major Kyrgyz media and NGO sites.



282 KULIKOVA and PERLMUTTER

= Mentioning in traditional print media. Tatiana Orlova (2005) of Moya Stolitsa-
Novosti referred to AkaeviLnet in the context of Internet discussions of the
Kyrgyz revolution.

» Regular contributors such as Tengis Gudava, a Georgian-American political
analyst specializing in the Caucasus and Central Asia.

= Feedback from first-time visitors praising the site for the amount and quality
of information.

« Hate mail and threats to the bloggers. One message, allegedly from “Kyrgyzstanis
abroad supporting Akayev,” was placed in the comments section for three
postings. It used obscene language and threats of “getting to” Ulan Melisbek,
the blog creator, for “filtering information and suppressing freedom of
expression” on the site.

Conclusion

At present, it is still difficult to assess whether any of the “stans” of the former
Soviet Union will become a successful democracy in the foreseeable future.
The 2005 Kyrgyz revolution raised hopes that democratic developments could
be brought into the region, but after Uzbekistan president Islam Karimov used
deadly force against demonstrators in Andijan in May 2005, such hopes were
put to rest. In Kyrgyzstan, President Bakiyev, who came to power on the 2005
revolutionary wave, led the country into even a deeper economic crisis with
higher levels of poverty and corruption and lower levels of political rights and
civil liberties, according to such human rights reports as Freedom in the Warld
(Freedom House 2010). On April 7, 2010, Bakiyev was ousted by a second wave
of people power and fled into exile. Disillusioned with the presidential model of
democracy that had turned into an untamed rule of the first family and clan, the
citizens voted to establish a parliamentary republic in a June 2010 constitutional
referendum. It is yet to be seen whether the parliamentary elections under the
new structure of govemance will indeed bring meaningful change and rehwm
Kyrgyzstan onto a path to democracy.

A more hopeful question is whether new technology might bring about a
more prosperous information environment in countries like Kyrgyzstan. In this
light, Akaevu.net demonstrated several features of illicit, informal, unofficial
literature—that is, the samizdat, which sustained dissidence in a previous era. Fisst,
there was little original content; most content was generated by other sources,
such as more traditional media, outside reports from NGOs, and expatriates. The

THE KYRGYZ REVOLUTION AND WEB SITES 283

material was republished on the blog, making it more accessible for users, who
otherwise would have to visit twenty to thirty sources, many physically outside
the nation, to collect all the information. In addition, the content circulated among
a limited group of users who understood the goal and advocacy character of the
data. In turn, the content recirculated on other sites, with multiple references
and hyperlinks in other sources. Content was also highly partisan, burning with
fierce opposition to the ruling regime. And in a parallel to the hunting down
of samizdat creators in the Soviet Union, the Web site was constantly hacked,
allegedly by government agents.

At this point the similarity ends between past and present. In technical terms,
Internet interactivity and pervasiveness added two additional features to blogs
that were not available for printed samizdat: physical security for bloggers, who
cannot be reached (and are almost impossible to trace) by the government to be
put in jail; and dialogue with users through the comments section that allows
the bloggers to know exactly what their readers say about the content and the
situation it covers, In political terms, as one of the authors of this chapter can
attest from personal experience with the circulation of samizdat in Russia of the
1980s, the KGB was much more efficient and frightening in its anti-subversion
efforts than the worst of the Akayev regime. Likewise, it was (and is) much
easier to be an oppositional blogger in Kyrgyzstan than, say, in today’s Iran or
People’s Republic of China.

From this analysis, then, it is possible to conclude that the blog Akaevu.net,
although existing for only one month, contributed meaningfully to coverage of
the Tulip Revolution on the Internet. Thus it fulfilled its mission as a temporary
solution to the attempt by pro-government forces to quash the flow of informa-
tion from opposition sites. Such a case suggests that managed democracy may
be unable to control the only truly free medium—the Internet, at least with
available means. If a weakest link exists in antidemocratic tightening of controls
over the public sphere and freedom of speech, it is the Internet. And when that
link breaks, the information flow is impossible to stop.

Depending on which course postrevolutionary governments decide to take,
the role of such blogs may be that of the constructive criticism facilitating public
debate or that of a lonely opposition voice cornered on the Internet for several
thousand readers. The world does not yet have an example, to paraphrase Joe
Trippi’s (2004) famous metaphor, of a “revolution [that] will be blogged,” but in
revolutions to come, blogs will play some role, even if the role is restricted to
the enrichment of an information-poor environment.



284 KULIKOVA and PERLMUTTER

NOTES

i i ernational
An earlier version of this article appeared in February 2007 issue of The Int

Communication Gazette 69(1): 29-50.

i the use
1. President Karimov of Uzbekistan delivered on this threat when he ordered

of firearms on a peaceful demonstration in Andijan in May 2005. .
national news agency Kabar reported or cited other
then later allegedly went

2. For example, during the day the
sources that Akayev was in the country at his residence, i
to Kazakhstan, then to Russia, and finally admitted not knowing the pres

reabouts.

L M”M blog was available for viewing but inactive until April 2008 and n:””ﬁn_“ “M
inaccessible. Cached April 5, 2005, issue can be found through the an_..mummn s
Wayback Machine at mﬂ.iinu.mnnrznbnﬁgEuoomggoSHmu?g\\

4. For more on the Global Voices Project, see Http://globalvoicesonline.org. o

5. Constitution of the Kyrgyz Republic (adopted in 1993, last amended in 2010),

1(2).

6. >A=vnn=n.m_ Asian countries, except Turkmenistan, significantly increased their HH.HEHMM
penetration rates by 2010, but Kyrgyzstan is still in the lead with 40 unnnn_“ =
population having access, Kazakhstan at 34 percent (from 2.96 percent S.on“
Uzbekistan at 17 percent (from 3.3 percent in 200s); Tajikistan at 10 unnnn“nuoomv
0.3 percent in 2005); and Turkmenistan at 1.5 percent (from .ro vn_.n““i .E_.EL
Key Internet usage and penetration statistics from ITU are available at

ITU-D/icteye/Indicators/Indicators.aspxs.

REFERENCES

Associated Press. 2005. “US programs aided Kyrgyz opposition.” April 1. . .
Barber, Benjamin R, Kevin Mattson, and John Peterson. 1997. The state of “electroni
enhanced democracy”: A survey of the Internet. New Brunswick, NJ: Walt Whitman
f the Culture and Politics of Democracy. )
m;ﬁvn””h&nnm Corporation. 2005. “Protestors oust Kyrgyz government.” March 24.
mnﬂ.\\umiwuuﬁnotw\p\gioz&muB.vwnEQGvoﬁ—;#B. . ey
Burkett, Elinor. 2005. “Democracy falls on barren ground.” New York Times, nnumo_.wz :
Chinese Human Rights Defenders. 2007. “China: Journey to the heart of Internet p.
October. mnb..\\nv_dbnroﬁuoo.\\»o\va\nEum.anEnn.nnuuoﬂEv.
Christian Science Manitor. 2005. “Central Asia’s Tulip Revolution,” March 25, 8.

THE KYRGYZ REVOLUTION AND WEB SITES 288

Dahi, Robert A. 1971. Polyarchy: Participation and opposition. New Haven, CT: Yale University,

Dimitrova, Daniela, and Richard Beilock. 2005. “Where freedom matters: Internet adoption
among the former Socialist countries."nGazette: The International Journal for Com-
munication Studies 67(2): 173-87.

Fallows, Deborah. 2008. "Few in China complain about Internet controls.” Pew Research.
March 27. Hitp://pewresearch.org/pubs/776/china-internet.

Fortunati, Leopoldina. 200s. *Mediatization of the Net and internetization of the mass
media.” Gazette: The International Journal for Communication Studies 67 (1):27-44.

Freedom House. 2001-2010. Freedom in the world: The annual survey of political rights and
civil liberties. New York: Rowman and Littlefield Pubiishers. Http://freedomhouse.
org/template.cfm?page~15.

Freedom House. 2004. Countries at the crossroads: A survey of democratic governance. Country
report on Kyrgyzstan. New York: Rowman and Littlefield Publishers. Http:/freedomhouse.
o...w\ﬂmBw_mnn.n?uwu»wnuﬁEnummob<nm-uo§.

Freedom House. 2004-2009. Nations in Transit: Democratization in East Central Eurape and
Eurasia. New York: Rowman and Littlefield Publishers. Http:/freedomhouse.org/
template.cfm?page=17.

Herald Sun 200s. “People power strikes.” March 26, 25.

Houston Chronicle. 2005.*Bravo for Bishkek: More good news from an outpost of the former

Soviet Union as another despot hits the road.” 2005. March 26, 10.

Hurwitz, Roger. 1999. “Who needs politics? Who needs people? The ironies of democracy
in cyberspace.” Contemporary Sociology 28(6): 655-61.

Interfax. 2005. “Gleb Pavlovsky schitaet sobytiya v Kirgizii katastrofoi dlya kirgizsckogo
obschestva” (Gleb Pavlavsky believes the events in Kyrgyzstan are a catastrophe for
the Kyrgyz saciety), March ag, http://www.gazeta kg/view.php?i=12388.

Introweb. 2005. “Kirgizskaya oppozitsiya otkryla sait Akaevu.net” (Kyrgyz apposi-
tion opened site Akaevu.net), March 24, Hnw“\\.ac.oimc.E\FnimEmimauvo.
uuw&&iﬁhﬁo:?&bﬁw?uoow

Kimmage, Daniel. 2005, “Kyrgyzstan: The failure of managed democracy.” Radio Free
Europe/Radio Liberty. April 12. mnu&\iii_.nn_._.o_.m\nonngn\m_dn_mbom..mmoobE:.

Kulikova, Svetlana, and Gulnara Ibraeva. 2002 Histarical development and current situation
of mass media in Kyrgyzstan. Geneva: CIMERA. HttpJ//www.cimera.ch/en/publications/
ind_publications.htm.

Kyrgyzinfo, 2005, "Obnaruzheno mestopolozhenie hakerov, atakovavshih Kyrgyzskie
web-saity vo vremya parlamentskih vyborov” (The hackers who attacked the Kyrgyz
Web sites during the parliamentary elections located), April 26, www.gazetakg/
print php?i=12369.

Laughland, John. 2005, “The mythology of people power.” Guardian, April 1, 22.



206 KULIKOVA and PERLMUTTER

Leontiev, Mikhail. 2c0s. “Kirgizskiy zvonok dlya Rossii® (Kyrgyzstan rings the bell for
Russia), Komsomolskaya Pravda, March 28, 8.

Linz, Juan ], and Alfred Stepan. 2001, “Toward consolidated democracies.” In The global
divergence of democracies, ed. L. Diamond and M. F. Plattner. Baltimore: Johns Hopkins
University Press.

Open Initiative.2005. “Internet filtering in China in 2004-200s: A country study.” April 14.
Http://cryptome.org/cn/cn-filter.pdf.

Oravec, Jo Ann. 2002. “Bookmarking the world: Weblog applications in education.” Journal
of Adolescent and Adult Literacy 45 (7): 616-22.

Organization for Security and Cooperation in Europe. 2003. “Kyrgyz Republic: Consti-
tutional referendum, 2 February.” Political assessment report. Warsaw: Office
for Democratic Institutions and Human Rights. Http://www.osce.org/documents/
odihr/2003/03/1381_en.pdf.

Orlova, Tatiana 2005, “Bratiya, my vas v obidu ne dadim” (Brothers, we will let no one
hurt you), Maya Stolitsa-Novesty, April 13.

Panfilova, Viktoria, Ivan Sas, and Anatoliy Gordienko. 2005. “Revolyutsiya tolpy” (Revolution
of the crowd), Nezavisimaya Gazeta, March 23, 4.

Perimutter, David D. 2008. Blogwars: The new political battleground. New York: Oxford
University Press.

Perlmutter, David D., and John M. Hamilton, eds. 2007. From pigeons to news portals:
Foreign reporting and the challenge of new technology. Baton Rouge: Louisiana State
University Press.

Pribylovsky, Vladimir. 200s. “Chto takoe ‘upravlyaemaya demokratiya’” (What is “man-
aged demacracy”),. Democracy under Siege, March 17, http://osada sova-center.ru/
discussion/4E7884B/526B722.

Smith, Craig S. 2005, “Kyrgyzstan’s shining hour ticks away and tums out to be a plain,
old coup.” New York Times, April 3, 6.

Spencer, Richard. 2005. “American helped plant tulip uprising.” Ottawa Citizen, April 2, A14.

Sullivan, Elizabeth. 2005. “A scary democratic rebellion in Kyrgyzstan.” [Cleveland] Plain
Dealer, March 27, Hs.

Trippi. Joe. 2004. The revolution will not be televised: Democracy, the Internet and the overthrow
of everything. New York: Regan Books.

Yuferova, Yadviga. 2005. “Kirgizskiy pereverot” (The Kyrgyz coup), Rossiyskaya Gazeta,
March 30, 2.

Zha, Wei, and David D. Perlmutter. 2008. “Blogs as steaith dissent? ‘Eighteen touch dog
newspaper’ and the tactics, ambiguity and limits of Internet resistance in China.”
In International Media Communication in a Global Age, ed. by T. Johnston, W. Wanta,
and G. Golan, New York: Routledge.

CONCLUSION

Through the Crystal Ball

Richard Shafer

w_m end of the Cold War represented an apparent victory for by NATO, capital-

ism, free enterprise, and democracy over Marxism-Leninist communism, the

Warsaw Pact, and the Russian-Soviet empire, With that watershed event, the

m<.m newly independent states of Central Asia emerged from the wreckage of
the Soviet Union as potentially committed to free enterprise economic systems
and democratic governance. At least that was the hope of Western democracies
and human rights advocates. Unfortunately, we have documented a long list of
obstacles to the development of functional and effective Central Asian press
systems that could serve as public advocates and independent analysts while
sufficiently profitable to maintain their economic and political autonomy from
govemments, political parties, and powerful policy shapers.

This book presents detailed evidence that the obstacles to the establishment
and sustainability of free and effective press systems in Central Asia are complex
diverse, and profound. As our introductory chapter observes, .noumnacnoum_.
Ed.b.:mmm of democracy, including an independent press—a keystone for civil
uombmwvrlnwnﬁb unfulfilled,” and “nowhere is the stillborn nature of democracy
building in Central Asia clearer than in the state of press constraints.” It is a grim
wo_dﬂn that offers little reasonable grounds to expect substantive, meaningful
:.n?oﬁnﬁuﬁ in the near future. Even the fagade of autonomy within journalism
distorts reality and provides grotesque caricatures of independence, professional
ethics, and professional standards,

As a foundation to our examination of the state of the Ppress in post-Soviet

287



